Brøt med Smiths venner. Nå lager hun teater om lukket miljø

22. januar 2024

Karin Kilden vokste opp i, men brøt med menigheten Smiths Venner. Nå skriver hun teaterstykke til Oslo Nye om bruddet. Kjemiker og forfatter Unni Eikeseth skriver om vitenskap og våpenproduksjon og fred, og folkedansstjernen Brigitte Blomlie danser folkedans for å bryte tausheten rundt overgrep. Se nye tildelinger fra Fritt Ord.

Karin Kilden har fått 60 000 kroner til manusutvikling av en monologforestilling om det å vokse opp i, og så bryte med, det religiøse miljøet Brunstad Christian Church (BCC), kjent som «Smiths venner». Forestillingen er basert på hennes egen personlige historie fra da hun brøt med menigheten på 1990-tallet. Midlene går konkret til Karina Aase og Hanne T. Asheim som manuskonsulenter. Stykket har en intensjonsavtale med Oslo Nye, og Aase er tiltenkt rollen som regissør. Monologen kombineres med musikk. Kilden kommer til å synge utvalgte vers fra menighetens sangbok, for å gjengi stemningen og bruke bibelvers og annet som lar publikum få møte «stammespråket» til Smiths venner, som hun kjenner fra sin egen barndom i menigheten.

– Det er et hav av sanger som viser hvor fryktbasert «kamp-og-strid-mot-synden-hver-dag»-forkynnelsen til BCC er. De er aldri vist på en scene og så vidt jeg vet ei heller i bokform, sier Kilden.
Hun håper stykket skal vise frem det hun kaller kontrasten mellom Smiths venners vennlige bilde utad versus den brutale og skremmende forkynnelsen innad.

BCC er så langt vekk fra et søndagsbesøk i kirken som man kan komme. Ideen om det dårlige og syndige mennesket i konstant kamp og renselse for å holde seg ren og trygg fra synden og djevelen gjennomsyrer dagliglivet der, 24-7. Her er det et eldorado av absurditeter å ta av for en teaterforestilling, sier hun. Selv om tematikken som tas opp er alvorlig, skal dette helt klart bli en forestilling med mye humor og varme.

– Det er masse flotte mennesker der som jeg ikke ønsker å såre, men det er behov for å «oversette» forkynnelsen og dens skadelige potensial, blant annet fordi hjelpeapparatet ikke forstår hvordan de skal hjelpe dem som får problemer.

Kan bare beskrives av noen fra innsiden
– Jeg vil forsøke å gi tilskuerne et glimt inn i en verden der menigheten er lik Gud, og jeg vil formidle hvordan sterkt religiøs oppdragelse kan gi barn psykiske problemer. BBCs forkynnelse skremmer dessuten homofile og bygger en religiøs «rigg» av tanker som gjør terapi for dem som bryter ut, vanskelig. Kilden vil gjerne nå ut til «helt vanlige mennesker» med forestillingen, men også til dem som selv har brutt med samme eller lignende miljøer. En versjon av forestillingen kan bli tilrettelagt for turné, for å nå flere.

Kilden er selv styremedlem i organisasjonen Hjelpekilden, som bistår mennesker i kompliserte religiøse bruddprosesser. Hun regner med at stykket ikke vil bli tatt godt imot innad i BCC selv.

– Jeg blir nok forsøkt detronisert med at jeg ikke har peiling fordi jeg forlot miljøet for 30 år siden, men vi har mange ferske historier å ta av, og jeg har fulgt godt med. Vi som har brutt ut og får problemer, fremstilles gjerne for de gjenværende i menigheten som om det i utgangspunktet er noe galt med oss. Vi ville hatt psykiske problemer uansett liksom, slitsomme liv uansett, så det er ingen grunn å høre på oss, for «alle de andre» der inne har det jo så bra. Det stemmer at mange har det bra der, men det er også viktig å forstå hvorfor det blir så vanskelig for noen, og nettopp fordi kritikk utenfra avfeies som ugyldig fordi den «uinnvidde» ikke forstår, er det viktig at noen som faktisk har vært innenfor, avkler denne interne retorikken.

Hvorfor lager vitenskapsfolk våpen?
Forfatter, kjemiker og tidligere forskningsjournalist Unni Eikeseth, nå førstelektor i naturfag ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU, har fått 80 000 kroner til en bok om koblingen mellom vitenskap og våpenproduksjon, men også hvordan vitenskap kan bidra til fred.

– Kan man oppnå fred med våpen? Hvilken vitenskap trengs for å lage ammunisjon, granater og raketter? Hvordan ble nervegiften novitsjok utviklet? Dette er blant spørsmålene boka skal ta opp. Og hvem var for eksempel Dr. Germ og Mrs Anthrax i Iraks biologiske våpenprogrammet, og ikke minst: Hva drev dem? Eikeseth vil også se på fremtidens våpen, herunder hva kunstig intelligens vil bety. Ikke minst er forfatteren interessert i å finne ut av hvordan vitenskap kan brukes for å bekjempe krig og bidra til fred, slik Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen gjør.

Koblingen mellom teknologi og våpen er blitt skremmende aktuell med større kriger både i Europa og Midtøsten og med filmer som «Oppenheimer» om vitenskapsmannen bak atombomben og diskusjonen om hva NATOs generalsekretær mener når han sier at «våpen veien til fred».

Tidligere har Eikeseth blant annet skrevet «Vårt kjemiske liv. Miljøgiftene rundt oss» (2023), «Periodesystemet» (sammen Annette Lykknes), «Jakten på stedsansen» (2018), «Norske forskingsbragder» (2016) og «Eksperimentboka» (2013). Hun er også medforfatter på læreverket Solaris naturfag 5-7 og laget podkasten Lærarkrigen mot Quisling om norske læreres ikkevoldelige kamp mot NS.

– Jeg er mest av alt nysgjerrig på hvordan vitenskap kan brukes til å skape fred, og vil bruke boka til å undersøke mulighetene som finnes i vitenskapen, sier Eikeseth. Hun håper prosjektet på denne måten kan være et «bitte lite bidrag for å skape en fredeligere verden».

Unni Eikeset
Forfatter, kjemiker og førstelektor Unni Eikeseth. Foto: Elin Iversen/ NTNU.

Tar opp overgrep med folkedans og folkemusikk
Folkemusikkforestillingen «Taus» tar opp overgrep og incest. I hovedrollen er Brigitte Blomlie, en av av Norges folkedansstjerner. Manus og nyskapende folkedans og -musikk skal gi publikum innblikk i hvordan overgrep i nære relasjoner setter seg i kroppen og tankene til ofrene.

– Bare én av fem som opplever overgrep, benytter støtteapparatet, sier Blomlie og stykkets produsent Rannveig Øygardslia. Mange forblir tause fordi det knyttes så mye skam og frykt til overgrep. Den tausheten vil de at dans og musikk skal bidra til å bryte. Et dikt fra stykket er ganske talende for budskapet:

Dei korta du legg på bordet / er dei du nyss hadde i hendene / tett til brystet / som ingen skulle sjå / (…) / Men så gjorde du det / du gjorde det / eg er ikkje taus / eg skrik.

– Om vi så bare kan nå fram til én eneste person som selv prøver å komme ut av et slikt helvete, så er det verdt hele forestillingen, sier Blomlie.

Yasin Gyltepe er dramaturgisk veileder, lysdesigner og medforfatter av manus. Thomas Eriksson har komponert og spiller musikk, sammen Sondre Meisfjord. Silje Risdal Liahagen er med som medskapende danser og på vokal. Regissør og koreograf er Silje Onstad Hålien.

– Hallingdansen er jo både kollektiv og svært individuell. Hver eneste danser har sin egen dans og egen variant med rom for improvisasjon. Samtidig er hallingdansen som skapt for å holde fasaden, sier Hålien. – Selv pardansen har en kontrast i seg, fra makt og avhengighet til kjærlighet og samarbeid.

Fritt Ord støtter prosjektet med 75 000 kroner.

Tegning av kvinne.
Forestillingen "Taus" bruker folkedans til å ta opp temaet overgrep. Tegning av Andreas Ljones

Vil du ha nyheter som disse umiddelbart i innboksen, samt andre nyheter om Fritt Ords prosjekter og priser invitasjoner til Fritt Ords arrangementer? Tegn deg for vårt gratis nyhetsbrev.

Mindre, ordinære bevilgninger desember 2023 (søknader om kr 100 000 eller mindre)

Agenda Res Publica Media, utgivelse av antologien “Antropocen”, kr 15 000

Agenda Res Publica Media, utgivelse av boken “Jobb mindre, lev mer” av Hege Hellvik, kr 15 000

Alert film, filmvisningsserien “Retrospektiv Elsa Kvamme”, kr 50 000

Amalie Mikkelsen Vere, manusutvikling for monologforestillingen “Obsessed med Obstfelder”, kr 30 000

André Lassemo, manusutvikling for teaterstykket “Skygger i mørket”, kr 50 000

Andrea Grundt Johns, utstillingen “Solastalgia 4.0”, kr 40 000

Antipode Films AS, dokumentarvisningsserien “Tøyen Kino 2024”, kr 70 000

Avistegnernes Hus – MiA, Avistegnernes årskavalkade 2023, kr 30 000

Bareksten Tekst- og kulturmøter, samtaleprogrammet “Prosa, poetikk og poesi: Ord om kvinner, makt og tilhørighet”, kr 40 000

Borealis – en festival for eksperimentell musikk, samtaleprogrammet “Sámisk Lytting”, kr 30 000

Bøker i Bø, arrangementet “Fremmedgjørelse og tilhørighet – en poetisk utveksling”, kr 15 000

Camerat AS, utvikling av dokumentarfilmen “Det var ein gong ein dal”, kr 50 000

Chr. Michelsens Institutt, arrangementsrekke om kunstens betydning i urfolks rettighetskamp, kr 30 000

Cornerstone Scenekunst AS, Bergen Dramatikkfestival 2024, kr 75 000

Diktardagar, Diktardagar i Lom, Skjåk og Vågå 2024, kr 40 000

Erlend Berge, fotoutstillingen “Kjære alle saman”, kr 50 000

Foreningen Salongen.no, panelsamtalen “Å tenke selv med Kant”, kr 5 000

Fulbright Alumni Association Norway, “American Politics Right Now”, åpent seminar om det amerikanske presidentvalget, kr 20 000

Gerd Produksjonskollektiv AS, utvikling av dokumentarfilmen “Skytshelgen for dem som tar sorgen på forskudd”, kr 50 000

Graham Film as, utvikling av dokumentarfilmen “Min morfar og jeg”, kr 50 000

Grenland Friteater, scenekunstfestivalen “Vinterscenen 2024”, kr 50 000

Grimstad bibliotek, arrangementsrekken “Torsdagskveld på Grimstad bibliotek”, kr 40 000

Helge Kjøniksen, manusutvikling av boken “Jeg vil dø!” i samarbeid med Ole Andreas Steen, kr 40 000

Holmlia Kulturhavn, to debatter på Holmlia Kulturhavn 2024, kr 40 000

Humanist forlag AS, utgivelse av boken “Fitte og diesel. Ti historier russen sier er helt sanne” av Ivar Brandvol, kr 20 000

Ibrahim Fazlic produksjoner, monologforestillingen “Torvald”, kr 25 000

Ida Johannesen, manusutvikling for teaterprosjektet “RødhetteDagbøkene”, kr 25 000

Ingeborg Refling Hagens kulturhus Fredheim, Wergelandfestivalen 2024, kr 25 000

Jac. Bruns Minnefond, fotoutstillingen “Sexarbeidere er mennesker (for faen!)” av Iselin Kristiansen, kr 40 000

Jørgen Nordeng, manusutvikling for bokprosjektet “Æ Gir Mæ Nu Faen”, kr 50 000

Kai Johnsen, manusutvikling av boken “Jon Fosse og meg sjølv”, kr 75 000

Karin Kilden, utvikling av monologforestillingen “Å fange tanker”, kr 60 000

Knut Jarl Michelsen, manusutvikling for bokprosjektet “FAR”, kr 50 000

Kraft Litteraturfestival, Kraft litteraturfestival 2024, kr 40 000

Kraftmuseet – Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum, frakt av Johan Galtungs arkiv fra Spania til Kraftmuseet i Odda, kr 55 000

Krystallplaneten AS, utvikling av dokumentarfilmen “Den slemme Satan sitter dypt i deg”, kr 75 000

Kulturbyrået Mesén, offentlig tekstilkunstprosjekt av Damien Ajavon med tema LHBT+ i et flerkulturelt Norge, kr 30 000

Kulturforeningen Yagori, Den internasjonale sigøynerfestivalen Yagori, 2024, kr 60 000

Kurant Visningsrom, kunstprosjektet “Tromsø Office of Tourism”, kr 40 000

Les Bones Dones AS, utgivelse av boken “Det navnløse” av Piedad Bonnett, kr 20 000

Line Marie Warholm, manusutvikling for boken “På egne ben. Om hvorfor det er nødvendig å tåle utenforskap”, kr 50 000

Lisa Birkenes Thun, utvikling av teaterforestillingen “FUCK IT – en sjukt norsk forestilling”, kr 60 000

Litteratur på Blå, Litteratur på Blå, vår 2024, kr 50 000

Marengardens Fredsbyggende Stiftelse/Mor til mor, arrangementsrekken “Terror, foreldreskap og forsoning”, kr 50 000

Markering AS, produksjon av dokumentarfilmen “En sørsamisk historie”, kr 30 000

Megafon Forlag AS, utgivelse av boken “Fange Z 9103 Milos Karoli” av Johanne Bergkvist, kr 25 000

Memoar, Memoarkonferansen 2024, kr 30 000

MiA – Museene i Akershus, utstillingen “Inn i mørket – Ut i lyset. Portrettarkivene etter Synnøve Brændshøi og Bodil Olsrud”, kr 30 000

Moster 2024 AS, “Kristenrett og urett” – dialogarrangement og verdisamtaler i Kulturkirken Jakob, kr 30 000

Narvesen Pensjonistforening, kultur, samvær og reiser for medlemmer i Narvesen Pensjonistforening, kr 30 000

Narvik bibliotek, Litteraturfestivalen Ord i Spor 2024, kr 50 000

Nord universitet, seminaret “Kampen om sannheten”, kr 20 000

Nordlysfestivalen Tromsø, Nordlysfestivalen 2024 – sideprogram, kr 15 000

Nordnorsk kunstnersenter, seminaret “Mulighetenes rom. Kunstnerisk frihet og demokrati i det offentlige rom”, kr 40 000

Norsk biografisk selskap, to arrangementer våren 2024, kr 30 000

Oppland Kunstsenter, “En liten utstilling om å komme hjem” av Borgny Svalastog, kr 30 000

Preben Sørheim, “Epikrise – podkasten som undersøker det norske helsevesenet”, kr 50 000

Rannveig Øygardslia, utvikling av folkemusikkforestillingen “Taus”, kr 75 000

Roar Tromsdal, teaterforestillingen “No pasaran!”, kr 50 000

Sara Bruteig Olsen, teateroppsetningen “Marie min” om Marie Hamsun, kr 70 000

Simon Wroldsen, manusutvikling og produksjon av teateroppsetningen “Blåveis”, kr 35 000

Siri Gussiås Nerland, utvikling av scenekunstprosjektet “Drap og andre idiotiske uhell”, kr 40 000

Skeivt arkiv, Universitetsbiblioteket i Bergen, seminaret “Bonju – Queering Nordic Borders”, kr 30 000

Stiftelsen Framtidsbiblioteket (Future Library), symposiet “Transmitting the Intangible”, kr 30 000

Stiftinga Museumssenteret i Hordaland, seminaret “Refashioning the future III” på Tekstilindustrimuseet, kr 30 000

Stig Bjørnar Hansen, fotografier til boken “Lufta er visst ikke for alle”, kr 50 000

Tormod Lindgren, manusutvikling for figurteaterforestillingen “Mørkets hjerte”, kr 50 000

Tveiterås & Thorsen SA, kunstprosjektet “I am sorry if my disability causes you any inconvenience”, kr 60 000

Una Mathiesn Gjerde, “Flora – Flores – Floras”, kunstprosjekt og formidlingsopplegg, kr 40 000

Unni Eikeseth, manusutvikling for boken “Vitskap for krig og fred”, kr 80 000

Vadsø Museum – Ruija Kvenmuseum, utgivelse av kunstkatalogen “Ivar Sælø – en kvensk kunstnerpioner”, kr 40 000

Vigmostad & Bjørke AS, utgivelse av “Den kortaste historia om Tyskland” av Astrid Sverresdotter Dypvik, kr 25 000

Aage Georg Sivertsen, manusutvikling for bokprosjektet “Landssvikoppgjøret”, kr 25 000

Ål kommune, Nadia Ansar – bokprat på Ål bibliotek, kr 15 000