– Dataspill er det vanskeligste kulturuttrykket å anmelde
– Halve Norge under 45 år spiller dataspill aktivt. Snart spiller nesten alle. Likevel er det nesten ingen store medier i Norge som anmelder eller skriver om dataspill lenger, sukker journalist og redaktør Erik Fossum, primus motor i dataspillmagasinet PressFire.
PressFire fikk nylig 200 000 kroner av Fritt Ord til å anmelde dataspill, til graveprosjekt om dataspill og til å skrive kommentarer om spill. Magasinet har flere hundre tusen lesere. Blant annet fordi dataspill og spillbransjen i stor grad går under radaren for store norske medier. Fossum er glad for lesersuksessen, men «min drøm er egentlig å konkurrere mot de store mediene – igjen».
Var i verdenseliten
For de store mediene har vært «på» før. På starten av 2000-tallet var norske medier, med VG og Dagbladet i front, blant de første i verden til å anmelde dataspill som en del av kulturdekningen. Fossum anmeldte spill for Dagbladet fra 2005 til 2016. På det meste publiserte avisen 250 anmeldelser i året.
– Det tok brått slutt med krisen i medieøkonomien på midten av 2010-tallet. Siden har spill i stor grad vært overlatt til nisjemedier, sier Fossum.
Et hederlig unntak er NRKs satsing på å anmelde spill.
– Jeg hører NRK var overrasket over hvor bra det flyr. Det burde de jo ikke være! Filmskapere har begynt å notere seg at det ikke bare er andre filmskapere de konkurrerer mot, men vel så mye mot spillskapere.
Dataspillenes mørke side
PressFire, som før var en del av Dagbladet, forlot Dagbladet i 2016 og driver nå selvstendig. Magasinet anmelder dataspill og dekker spill og spillbransjen journalistisk. Det gjelder alt fra Oljefondets investeringer i spill til om e-sport er en del av idretts-Norge eller ikke. Men selv om dataspill er ment som underholdning og til glede, er ikke PressFire redd for «de mørke sidene ved dataspill».
– Det er dels en ganske kynisk bransje som har drevet rovdrift på både ansatte og spillere, sier Fossum. PressFire har blant annet tatt opp såkalt «predatory monetisation» i dataspill – slu måter å få spillerne til å bruke penger i spillet på, «loot box-problematikk» – gambling-lignende ordninger inne i spillet, og skjult reklame. De mener dataspill blitt en slags «gråsone» for regelverket om reklame.
– Både radio, TV og sosiale medier er nøyere regulert. Medietilsynet ligger og snorksover på høylys dag enda vi har ropt varsko i årevis, sier Fossum.
Han trekker blant annet frem hvordan Mario Kart med 3-årsgrense likevel inneholder reklame for Mercedes, og hvordan populære Fortnite, med 12-årsgrense, fylles av reklame for produkter med 18-årsgrense.
Gambling inne i spillene
De gamblinglignende teknikkene er bekymringsverdige. Nå som spilleavhengigheten i Norge endelig er gått ned, blant annet grunnet forbud mot TV-reklame for gambling, risikerer dataspill å bli en ny rekrutteringsarena.
– Sammenhengen mellom at noen spiller FIFA og gambling på Unibet er kanskje ikke så synlig og opplagt, men den er der. Folk som utsetter seg for gambling-lignende mekanismer i dataspill, står lettere i fare for å bli spilleavhengige, sier han. Dette kommer, sier spilljournalisten, i tillegg til et gryende problem – spillavhengighet av selve dataspillene.
Krevende å anmelde
Dataspillene er ikke lenger en aktivitet for gutte- og jenterommet. Snittalderen på norske spillere er 36 år. Det lanseres nå flere tusen spill i året. I verdenssammenheng har antall spillere triplet seg på ti år. Snart får både Norge og EU dataspillstrategier. Spill er rett og slett blitt en etablert og integrert del av hverdagslivet – og kultursektoren.
– Men spill er mer krevende å anmelde enn mye annet i kultursektoren, mener Fossum. Der en film eller en utstilling tar to til tre timer å oppleve, kan et spill ta over 200 timer å spille gjennom. Så skal det anmeldes på alle sine fasetter fra det tekniske til det kunstneriske, det visuelle, fortellingen og spillbarhet.
– Spill tar opp i seg både foto, maleri, grafikk, film og litteratur samtidig. Du kan si dataspill er kulminasjonen av alle de andre kunstuttrykkene samtidig, mener Fossum.
– Og skal man drive god kritikk, så må man forstå spill på en god måte.
Støtten fra Fritt Ord vil gå til å hyre frilansere.
– For eksempel er det denne uka mange presentasjoner av nye spill, og da betaler vi en frilanser til å hjelpe til med dekningen, sier Fossum og i juni skal vi delta på spillutviklermesser i Norge for å intervjue norske utviklere.
Her kan du lese mer om journalistikkprosjekter Fritt Ord støttet våren 2023.
Vil du abonnere på vårt gratis nyhetsbrev? Meld deg på her.
Bevilgninger til større søknadssaker i Norsk journalistikk, april 2023 (søknader om over kr 100 000)
ALTINGET AS, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Yngreomsorgen”, kr 75 000
Are Tågvold Flaten, Norsk journalistikk: AmerikanskPolitikk.no i 2023, kr 125 000
ArtScene Trondheim AS, Norsk journalistikk: Nettidsskriftet ArtScene Trondheim, kr 125 000
Faktisk.no AS, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Valgpåvirkning”, kr 150 000
Filter Nyheter, Norsk journalistikk: Undersøkende journalistikk og fordypning om tre temaer, kr 400 000
Foreningen Røverhuset, Norsk journalistikk: RøverRadion, kr 200 000
Framtidajunior.no v/LNK, Norsk journalistikk: “Unge stemmer i lokalvalet” – artikkelserie og temaavis, kr 100 000
Freddy Fjellheim, Norsk journalistikk: “Fossile brensler. En verden i brann” – publiseringsprosjekt, kr 100 000
Ida Madsen Hestman, Norsk journalistikk: “Det er så stygt!” – artikler og podkast, kr 50 000
Kristina Quintano, Norsk journalistikk: Formidlingsprosjektet “Budbringeren fra Helvete”, kr 50 000
MEDIEHUSET NIDAROS AS, Norsk journalistikk: “‘Jorda rundt’ er ikke for alle i barne- og ungdomsfotballen i Trondheim”, kr 50 000
Medier24, Norsk journalistikk: Journalistikkprosjektet “Hva nå, NRK?”, kr 100 000
Nordiske Mediedager, Norsk journalistikk: NMD Ung 2023, kr 50 000
NORSK JOURNALISTLAG FRILANS, Norsk journalistikk: Nordisk frilansseminar 2023 – frilansjournalister sammen på norsk høgfjell, kr 75 000
Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Artikkelsamling om tidsskrift, jubileum 2023, kr 75 000
NY PLAN, Norsk journalistikk: Tidsskriftet NY PLAN, kr 50 000
OsloMet – Storbyuniversitetet ved AI Lab, Norsk journalistikk: “Kunstig intelligens i gravejournalistikk”, kr 200 000
PressFire AS, Norsk journalistikk: Spilljournalistikk i PressFire 2023, kr 200 000
Robin Leander Wullum, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Al lado del estado / Ved sidan av staten”, kr 75 000
Shuddhashar, Norsk journalistikk: “Shuddhashar FreeVoice Magazine Issues” – Intimacy and Religion, kr 75 000
Skriften på Speilet AS, Norsk journalistikk: “Samtaler om voldtekt”, sesong av podkasten “Glasshus”, kr 50 000
Svalbardposten, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Naboer lengst nord – før og etter krigen”, kr 100 000
Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Tabbene i Baneheia-saken”, kr 100 000
Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Korrupsjonsskandalen”, kr 100 000
Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Ubesvarte spørsmål i Tina-saken”, kr 100 000
Tidsskriftet Fett, Norsk journalistikk: Fett utgave 2/23, “Vekst”, kr 50 000
Vegard Kristiansen Kvaale, Norsk journalistikk: “Korrespondentene” – en podkast om amerikansk politikk, kr 50 000
Bevilgninger til mindre søknadssaker i ordningen Norsk journalistikk, mai 2023 (søknader om kr 100 000 eller mindre)
Anlov P. Mathiesen, Norsk journalistikk: Artikkelserie om kunstig intelligens i litteraturen, kr 40 000
Arild Molstad, Norsk journalistikk: Sakprosaartikler i Aftenposten Innsikt, kr 30 000
Arr – idéhistorisk tidsskrift, Norsk journalistikk: Arr idéhistorisk tidsskrift, kr 100 000
Erlend Mørch, Norsk journalistikk: Podkasten “Radio Mørch”, kr 50 000
Guro Merakerås, Norsk journalistikk: Artikkelserien “På Europas glemte dørstokk”, kr 50 000
Jan Johannessen, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Kampen for en bilfri by – hvordan lykkes?”, kr 30 000
Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Seks kurs i tidsskriftjournalistikk, kr 50 000
Norske Kunstforeninger, Norsk journalistikk: Lanseringsarrangement for tidsskriftet Kunst PLUSS, kr 20 000
Solum Bokvennen AS, Norsk journalistikk: BLA – dramatikk og litteratur, kr 50 000
Thomas Kleiven, Norsk journalistikk: Dybdereportasje om sirkulær økonomi i friluftslivet, kr 20 000
Tidsskriftet Replikk, Norsk journalistikk: Søknad om støtte til nr. 54, “Jente/Vandring”, kr 20 000
TORGGATA BLAD, Norsk journalistikk: Torggata Blad nr. 2/2023 – kommunevalgnummeret, kr 35 000
William Sem Fure, Norsk journalistikk: Litteraturkritikk i langformat, kr 30 000