Diskuterte Ukrainas kreative motstand

15. desember 2022

Hvordan kan journalister, forfattere og kunstnere arbeidere under en brutal overfallskrig? Ukrainske journalister og kulturprofiler var samlet i Oslo i desember for å diskutere spørsmålet.

Lyden av murstein som treffer bakken når et bombeknust bygg ryddes. Et gammelt fotoalbum som graves ut av ruinene av et brannmannskap. Forkullede papirer som vinden forvandler til støv. Lyden av fioliner som akkompagnerer et missil på vei inn i en storby.
Dette er ulike måter å skildre den pågående krigen i Ukraina på, filmatisk og fotografisk. De skiller seg fra rene fakta – som nyheter og journalistikken kan beskrive. Men de to kan utfylle hverandre. Slik konkluderte deltakere i debattforumet “Ukraine’s Creative Resistance: Culture, Art and Expression in Wartime” i Fritt Ords lokaler i Oslo 5. desember 2022. Kulturprofiler og journalister fra Ukraina, også Øst-Ukraina, utvekslet erfaringer og drøftet hvordan de på ulike vis dokumenterer krigen i hjemlandet, med bilder, ord, lyd og andre kulturuttrykk.
– Hvilken rolle spiller kunst i krigen Ukraina, spurte kurator og kunstner Diana Berg retorisk og svarte med det mest symbolske:
– Først og fremst er kunstsentrene blitt tilfluktsrom.

Frivillige i krigen
Men kunst er også blitt en del av motstanden, kreativ motstandskamp. Da Krim ble annektert av Russland i 2014, stuntet den ukrainske kunstneren Maria Kulikovska, selv fra Krim, en performance på det internasjonale kunst-eventet Manifest i St. Petersburg: Hun la seg under et ukrainsk flagg i en trapp, slik et mordoffer dekkes til på et åsted.
– Vi er blitt en slags frivillige i krigen, sa hun. Ikke med våpen, men med ord, bilder og andre kunstuttrykk.
Et slikt eksempel fra Norge er ensemblet Kyiv Soloists. De har, inntil nå med base i Bodø, vært på turné i Europa med sin Mendelssohn, Silvestrov, strengeinstrumenter og ukrainske folkeviser for å samle inn penger til krigens ofre – og med et budskap om å støtte Ukraina.
Kunst kan også være målskive. Luba Michailova, grunnleggeren av kunstkollektivet Izolyatsia i Øst-Ukraina, fortalte om fabrikkpipene på den nedlagte fabrikken som kollektivet hadde i Donetsk, som en fransk kunstner gjorde om til gigantiske leppestifteri 2012. Da russisk-støttede opprørere tok kontroll to år senere, var det noe av det første de sprengte. Sprengningen ble dessuten filmet og delt i sosiale medier, og kunstkollektivet jobber nå over hele Ukraina, i indre “eksil” fra sin egentlige base.

Luba Michailova, grunnleggeren av kunstkollektivet Izolyatsia i Øst-Ukraina, fortalte om fabrikkpipene på den nedlagte fabrikken som kollektivet hadde i Donetsk før okkupasjonen. Foto: Izolyatsia

Journalister og det brutale
Journalistikk og litteratur skildrer også krigen. Blant dem som diskuterte vilkårene og utfordringene for dette i Oslo, var Oleksiy Matsuka i TV-kanalen Freedom TV, Bohdana Neborak, redaktør i The Ukrainians, Svitlana Oslavska, redaktør i “The Reckoning Project” og medstifter av “Old Khata Project”, og Stanislav Aseyev, journalist og forfatter. Som forfatter har Asejev beskrevet sin tid som politisk fange hos russerne, inkludert langtidsisolasjon. Som journalist har han dekket grusomhetene i byen Butsja, der okkupantene beviselige har henrettet sivilbefolkning. Martin Paulsen, Ukraina-ekspert ved Universitet i Bergen, ledet et panel denne dagen og lyttet siden til samtalen mellom Ukraina-professoren Uilleam Blacker og Asejev.
– Det var fascinerende å høre en så behersket og reflektert, men helt presis analyse av de mest uhyrlige sider ved menneskenaturen, sier Paulsen.
På spørsmål om hvordan Asejev makter å gjengi sine opplevelser i fengsel så systematisk, svarte han at han trakk på erfaringen fra utdanning i religion og filosofi. Men hjemme hos familien, sa han, snakker de aldri om hverken fangenskapet eller om krigen. Det blir for mye å bære i hverdagen. Men i den offentlige samtalen prater han – og mange andre.
– Putin og russerne har rett og slett undervurdert hvor reell trangen til frihet er hos ukrainerne, sa Asejev.
Det forklarer muligens hva som ligger bak Ukrainas kreative motstandskamp og utholdenhet.

Stanislav Aseyev, journalist og forfatter. Aseyev politisk fange hos russerne og skrevet bok om sine erfaringer i fengsel og delte de på arrangementet. Men hjemme hos familien, sa han, snakker de aldri om fangenskapet.
Foto: Linda Bournane Engelberth

Se hele programmet for dagen her.

Stiftelsen Fritt Ord og Open Society Foundations stod bak arrangmentet.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.