Satirestipend til fem unge tegnere

20. juni 2023

Fritt Ord gir fem arbeidsstipend à kr 100 000 til unge satiretegnere. Her er de fem som får stipend høsten 2023: Kjersti Synneva Moen, Gina Gylver, Kaho Suzuki, Trond Johan Stavås og Halvor Mjaugedal.

– Vi ser at satiretegningen langt på vei forsvinner i overgangen til digitale medier, men vi ser at det digitale faktisk åpner for å ta i bruk satiretegningen som uttrykk på nye måter. Vi håper stipendene kan bidra til nettopp det, sier prosjektleder Joakim Lie i Fritt Ord.

Det var tanken da midlene ble utlyst i februar.

Det var 47 søknader til stipendene. Alle var gode og solide, så det var vanskelig å velge, forteller juryen.

Dette er de fem tegnerne og hvorfor de søkte og tegner satire

F.v. øverst: Halvor Mjaugedal, Kjersti Synneva Moen, Trond Johan Stavås, f.v. nederst: Gina Gylver, Kaho Suzuki,

Kjersti Synneva Moen

– Jeg tegner for å forstå verden. Jeg er utrolig glad for å kunne dykke ned i kvinnekamp og klimasaker, og håper stipendet vil hjelpe meg med å skjerpe blikket mitt.

Tegning: Kjersti Synneva Moen

– Kaho Suzuki

– Jeg studerte tegning i Japan før jeg tok mastergrad i visuell kommunikasjon i Norge – om ordløs historiefortelling og tegningens rolle i samfunnet. Mange av verkene mine uttrykker dagliglivets problemer og spørsmål på et ironisk og lekent vis, og jeg ser frem til å utvikle dette til satiretegning. Jeg håper stipendet kan bli første trinn på veien mot å bli en samfunnsengasjert illustratør.

Tegning: Kaho Suzuki

Trond Johan Stavås

– Tykke streker, sterke farger og ruter og bobler er min måte å se verden på. Jeg søkte på satirestipendet med konseptet «Illustrert Kommentarfelt», en surrealistisk tegneserie der alle replikker er hentet ordrett fra ekte kommentarfelt. Den har vært i tegneseriebladet LUNCH og blir snart bok, men jeg vil utvikle den til et ukentlig format. Da er den mer aktuell, og målet er å få den på trykk i en avis hvor jeg kan få et større publikum.

Halvor Mjaugedal

– Det er gjennom tegningen jeg klarer å være mest presis. En god tegning skjærer gjennom uviktig støy og visualiserer sakens kjerne. Jeg driver med både illustrasjon og animasjon. Med stipendet håper jeg å finne ut hvordan jeg kan kombinere disse to fagfeltene inn i satiretegningen, skreddersydd til digitale flater.

Tegning: Halvor Mjaugedal

Gina Gylver

– Jeg har alltid tegnet. Jeg begynte på barneskolen og sluttet bare aldri. Livet mitt nå handler om klima- og miljøkamp. Det betyr mye alvor og mye frustrasjon, så jeg får mye utløp ved å se det hele litt fra siden, litt ironisk. Det jeg liker ved satire, er at det kan snur litt opp ned på makta. En god satire klare å sette fyr på en sak. Jeg har tegnet fast for Vårt Land og for Natur og Ungdom (NU), som jeg nå leder. For tiden er jeg fortsatt leder, men stipendet gir meg mulighet til å bruke all ledig tid på å bli bedre og tegne mer. Etter at jeg går av i NU i januar, vil jeg fokusere mer på tegning. Jeg tenker satiretegning er som skapt for det digitale, både i media og som aktivisme. I en verden med latterlig kort oppmerksomhetsspenn kan en tegning ved hjelp av bare noen få streker oppsummere en lang og komplisert sak.

Tegning: Gina Gylver

Fordypning høsten 2023
De utvalgte tegnerne mottar arbeidsstipend på kr 100 000, som svarer til arbeid i fire måneder høsten 2023. I den perioden blir det gitt tilbud om veiledning, råd og utvikling fra fagpersoner/jurymedlemmer, og tegnerne skal arbeide mot aviser eller andre medier for å inngå publiseringsavtale. Tegnerne vil kunne få like mye i ytterligere stipend fra Fritt Ord som de får i publiseringshonorar, inntil kr 50 000.

Juryen

I juryen satt May Linn Clement, Emil J. Ellefsen og Bianca Boege. Det er andre gang Fritt Ord har utlyst stipend for satiretegnere.

Fritt Ord utlyste sitt første satirestipend i 2021. Da mottok disse ni stipend.

Juryen i arbeid, våren 2023.

Fritt Ords Nyhetsbrev

Vil du lese flere nyheter fra Fritt Ord? Abonner gjerne på vårt gratis nyhetsbrev.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.