Elleve nye kritikerstipender fra Fritt Ord

13. juni 2019

Stiftelsen Fritt Ord har nå delt ut sine årlige kritikerstipender. Stipendene skal resultere i løpende kritikk i perioden august 2019 til august 2020, og lyder på 200 000 kroner hver. Stipendordningen ble opprettet i 2015, og i år deles det ut elleve stipender.

Det kom inn 44 søknader. De elleve som har fått kritikerstipendet denne gang er: Line Ulekleiv (billedkunst, Klassekampen), Sindre Hovdenakk (litteratur, VG), Eivind Myklebust (litteratur, Klassekampen), Katrine Judit Urke (litteratur, Dag og Tid), Anki Gerhardsen (billedkunst og scenekunst, Nordlys), Gro Jørstad Nilsen (litteratur, Bergens Tidende), Benjamin Yazdan (litteratur og film, Klassekampen), Torgeir Thon (litteratur, Fædrelandsvennen og Natt & Dag), Bjarne Riiser Gundersen (litteratur, Morgenbladet), Arve Rød (billedkunst, Dagbladet) og Morten Ståle Nilsen (populærkultur, VG).

Kritikere som leverer til dags- og ukemedier er blitt høyest prioritert, men flere av kritikerne ovenfor skriver også for tidsskrifter, magasiner, nettpublikasjoner og ulike nisjemedier.

Fritt Ords kritikerstipend er et bidrag til kvalitetsheving og profesjonalisering av kritikk og anmelderi, og stiftelsen ønsker med satsingen å gi flere kritikere bedre muligheter til å utøve sitt yrke og bruke mer tid på det. Stipendene er ment som et tillegg til andre kritikerinntekter, på toppen av ordinært honorar fra avisene.

I tillegg til de årlige kritikerstipendene bidrar Fritt Ord også til å styrke feltet på andre måter. Dags- og ukemedier, og kritikere som leverer til dem, kan søke prosjektstøtte til konkrete kritikkprosjekter under utlysningen “Norsk journalistikk”. Det er seks ordinære søknadsfrister årlig for denne ordningen, se utlysningen her for mer informasjon.

For mer informasjon, kontakt direktør Knut Olav Åmås på e-post knut.olav.amas@frittord.no

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.