epea 02: The New Social - utstillingsåpning i Lucca

24. september 2014

6. september 2014 åpner det europeiske fotoprosjektet epea utstillingen «European Photo Exhibition Award 02: The New Social» i Lucca, Italia.

Utstillingen ble vist ved Nobels Fredssenter i Oslo i perioden 3. mars – 27. april 2014, hvor den ble den sett av over 20 000 besøkende. Lucca er andre stopp på en utstillingsrunde i Europa. I løpet av høsten 2014 og våren 2015 vil fotoessayene også bli vist i Paris og Hamburg.

Program 6. september 2014:

10.00: Photojournalism and New Media
Introduksjon: Alessandra Mauro og Giulia Tornari fra fotobyrået Contrast
Key note: Riccardo Staglianò, journalist fra La Repubblica
Samtale med Tommaso Ausili og Emiliano Mancuso fra fotobyrået Contrast

12.30: Forhåndsvisning for pressen

17.30: A conversation on photography med Roberto Koch og Pier Giorgio Branzi

18.30: Åpning
Presentasjon av fotografene. Fotografsamtale ledet av kuratorene

De tolv fotografene er Patricia Almeida (Portugal), Massimo Berruti (Italia), Eric Giraudet de Boudemange (Frankrike), Jan Brykczynski (Polen), André Cepeda (Portugal), Linda Bournane Engelberth (Norge), Simona Ghizzoni (Italia), Kirill Golovchenko (Ukraina), Arja Hyytiäinen (Finland), Espen Rasmussen (Norge), Stefanie Steinkopf (Tyskland) og Paula Winkler (Tyskland).

European Photo Exhibition Award er et samarbeid mellom Stiftelsen Fritt Ord (Norge), Körber-Stiftung (Tyskland), Fondation Calouste Gulbenkian – Délégation en France (Portugal) og Fondazione Banca del Monte di Lucca (Italia).

Les mer på www.epeaphoto.org.

Visningssteder:
4. mars–21. april 2014, Nobels Fredssenter, Oslo, Norge
7. september–6. oktober 2014, Fondazione Banca del Monte di Lucca, Lucca, Italia
21. oktober–20. desember 2014, Fondation Calouste Gulbenkian, Paris, Frankrike
24. april–7. juni 2015, Haus der Photografie, Hamburg, Tyskland

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.