Fem vinnere av årets Fritt Ord-konkurranse

30. april 2021

Nå er vinnerne kåret i årets runde av Fritt Ord-konkurransen for videregående skole, der temaet er 22. juli. Det er kommet inn 340 bidrag i ulike sjangre, flere enn noen gang tidligere. Det er levert inn lyd- og videoproduksjoner, essay, kronikker og andre tekster.

Juryen har kåret fem vinnere totalt, en førstepris, en andrepris og tre tredjepriser. De fem vinnerne av konkurransen er:

1. pris:
Johanne Fearnley, Oslo katedralskole, VG3 – Elsker, elsker ikke – en verdensoppfattelse i fem roseblader

2. pris:
Sara Kristine Raanås Rein, Stavanger katedralskole, VG3 – Fascismens påvirkning på 22. juli

3. priser:
Hussain Al-Nasrallah, Oslo katedralskole, VG2 – En rose er ikke nok
Jon Mika Nystad Eskonsipo, Breivang vgs, VG2 – Echo
Katja Sørbye Lutnæs, Oslo katedralskole, VG3 – Hatet som ikke må falle i bakgrunnen

Førstepremien er et stipend på kr 20 000, andrepremien kr 15 000 og tredjepremien kr 10 000. I tillegg består premien av en reise til Strasbourg, der prisvinnerne besøker EU-parlamentet, Europarådet og Menneskerettighetsdomstolen. Reisen vurderes opp mot koronasituasjonen.

Terrorangrepene i Oslo og på Utøya satte varige spor, og i år har det gått ti år siden hendelsene. Hvordan har bøker, filmer, aviser og andre medier forholdt seg til terrorangrepene i ettertid? Vi skulle ha mer åpenhet, mer demokrati, men aldri naivitet. Har vi i de ti årene etterpå klart å leve opp til dette? Det er blant temaene som årets deltakere har diskutert og belyst. Mange har trukket linjer egen oppvekst, der de som barn fikk med seg hva som skjedde, og så har hendelsen blitt klarere ettersom årene har gått. Vinnerbidragene har til felles at de griper fatt i politiske og samfunnsmessige sider av 22. juli-tematikken.

Les mer om årets utlysning her.

De fleste innleverte bidragene har i år vært tekster, og nivået har jevnt over vært høyt. Det ligger arbeid og anstrengelser i hvert eneste bidrag, og Fritt Ord vil takke alle som har sendt inn prosjektene sine.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.