Filmvisning: Radiograph of a Family

22. november 2021

Fritt Ord og Antipode Films inviterer til Oslo-premiere med regissørbesøk: Radiograph of a Family – En kjærlighetshistorie, to forskjellige ideologier, en familie i splid, et portrett av Irans moderne historie.

Torsdag 2. desember 2021 kl. 18.00–20.00 på Gimle kino i Oslo.

Den iranske regissøren Firouzeh Khosrovani samtaler med Mette Cheng Munthe-Kaas før visningen.
Kinobilletter hentes gratis ut på denne lenken.

Regissør Firouzeh Khosrovani er et produkt av Irans endeløse kamp mellom modernitet og tradisjon. Moren er en sterkt troende muslim som bruker hijab og jevnlig gjør religiøse pilegrimsreiser, mens faren er en sekulær mann som aldri slutter å be moren om å ta av seg hijaben. Radiograph of a Family er en personlig film om Irans brokete erfaring med modernitet og tro – fra en tid da Irans regjering aktivt fremmet en vestlig livsstil, gjennom endringene etter den islamske revolusjonen, til kriseårene under krigen Iran-Irak-krigen – alt under ett tak, i familiens hjem i Teheran:

Moren min giftet seg med min fars fotografi i Teheran. Han studerte radiologi i Sveits, og for at mor skulle komme og bo hos ham, var inngåelse av ekteskap nødvendig. For min mor, med sin religiøse bakgrunn, var det en utfordring å bo i Europa. Synd var overalt. Faren min kom fra en liberal og sekulær familie. Han elsket kultur, kunst og klassisk musikk. Moren min forsto aldri hvordan han for eksempel kunne verdsette et maleri med nakne kropper.

Etter at jeg ble født, flyttet vi fra Sveits tilbake til Teheran. Kort tid etter kom revolusjonen og endret alt. Min mor fant ny identitet i revolusjonens stormkast, et viktig rom for seg selv: Hun ble en religiøs, militant aktivist og rektor. Faren min satt stille i favorittstolen sin hjemme og hørte på Bach. I huset vårt var det ikke lenger kortspilling eller rødvin. Min mors og min bønnematte ble plassert ved siden av hverandre i stua, ved vinduet.

Fotografier av kvinner uten hijab ble revet fra hverandre. Moren min sensurerte fortiden mens faren min drømte om en annen fremtid.

Jeg ble splittet mellom mine to foreldre. Familien vår ble splittet. For en liten jente var det vanskelig og vondt. Etter hvert som identiteten min utviklet seg, bar jeg dem begge med meg. Det gjør jeg fortsatt, frem til i dag. Jeg er resultatet av Irans kamp mellom tradisjon og modernisering.

Min historie fortelles gjennom fotografier, arkivopptak, brev og stemmer. Hjemmet vårt i Teheran er en metafor på endringene i familien vår, samt i det moderne iranske samfunnet.

Den iranske regissøren Firouzeh Khosrovani og den norske produsenten Antipode Films deltok i hovedkonkurransen under dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam i fjor, hvor Radiograph of a Family ble tildelt hovedprisen. Filmskaperne fikk også prisen for beste kreative bruk av arkivmateriale.

“Radiograph of a Family er en enestående film. Mer hjerteskjærende og sår enn de aller fleste dokumentarfilmer, men samtidig en tilbakeholden og sober fortelling som ikke bare er historien om regissørens familie og foreldre, men også historien om det moderne Iran. Som historieleksjon er filmen uvanlig, og kjemisk fri for alt støv og skolepreg, her er det levd liv og ekte mennesker det handler om. Kjøtt og blod, håp og idealer, ønsker og sorger. Det er dette det til syvende og sist handler om i Firouzeh Khosrovanis film.”
– Gunnar Iversen i Rushprint

Firouzeh Khosrovani er født i Teheran. Hun studerte visuell kunst på Accademia de Belle Arti de Brera i Italia. Etter at hun ble uteksaminert i 2002 vendte hun tilbake til Teheran der hun tok en mastergrad i journalistikk. Siden da har hun skrevet for mange italienske og internasjonale aviser og magasiner. Hun hadde sin filmdebut i 2004 med dokumentarfilmen Life Train og har siden da regissert og skrevet flere prisbelønnede dokumentarfilmer. Hun har også laget flere kunstinstallasjoner.

Mette Cheng Munthe-Kaas er en Emmy-nominert dokumentarfilmprodusent og klipper. I 2014 startet hun produksjonsselskapet Ten Thousand Images AS som har utgitt bl.a. de kritikerroste dokumentarene No Word for Worry (2014) og Nowhere to Hide som vant hovedprisen under IDFA i 2016. Hun er aktuell med de internasjonale co-produksjonene Life of Ivanna (Russland/Norge/Finland/Estland) og Letter to San Zaw Htway (Nederland/Norge). I 2022 kommer filmen Hidden Letters, som blir den første samproduksjonen mellom Kina, USA og Norge.

Radiograph of a Family (81 min.)

Produsenter: Bård Kjøge Rønning & Fabien Greenberg

Produksjonsselskap: Antipode Films AS, Norge

Co-produksjonsselskaper: Rainy Pictures, Iran v/ Majid Barzegar & Firouzeh Khosrovani – DV Films, Sveits v/ Joël Jent & Sophia Rubischung – Storyline, Norge v/ Janne Hjeltnes

Firouzeh Khosrovani
Firouzeh Khosrovani
Fabien Greenberg
Fabien Greenberg
Bård Kjøge Rønning
Bård Kjøge Rønning
Mette Cheng Munthe-Kaas
Mette Cheng Munthe-Kaas

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.