Finnmarkingen vil være herre i eget hus
– Hvorfor er det så viktig for finnmarkingen å være «herre i eget hus»? Det har fotograf Ingerid Jordal utforsket i fire utstillinger i 2024, mens det «tvangsgiftede» storfylket Troms og Finnmark skal skilles. Tre fotografer portretterer dessuten morsrollen, og persisk poesi utforskes som politisk kraft i Iran. Se nye tildelinger fra Fritt Ord.
I høst har Ingerid Jordal fått en tildeling av Fritt Ord til fotoprosjektet «Frigjøring og gjenreising: portrett av et fylke». Hun har fotografert og intervjuet finnmarkinger i alle fylkets 18 kommuner – på jakt etter å finne ut «hva Finnmarks så iboende skepsis til øvrighet kommer fra». Den lokale skepsisen til statsmakt slo ut i full blomst da Finnmark skulle «tvangsektes» med med Troms i regionreformen.
Brent fylke skyr stormaktsilden
Bak motstanden ligger et bakteppe av århundrer med fornorskning av samer og kvener, kongelig skattlegging og stormakter som kives med Finnmark som slagmark, ikke minst da Hitlers hær brant Finnmark til grunnen i 1944.
– Det er sterkt underkommunisert til resten av Norge hvor hardt krigen rammet i nord. Nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms var et kollektivt traume for befolkningen. Folk mistet alt og ble tvangsevakuert sørover eller gjemte seg i gammer og huler. Etterpå flyttet de tilbake – mot norske myndigheters ønske. De gjenoppbygde landsdelen. Jeg tror mye av finnmarksidentiteten i dag stammer fra denne historien, sier Jordal. De holder ut vinter og vansker.
– Som en lastebilsjåfør i Lakselv beskrev det: «Å være finnmarking er å hate livet litt».
Den dag i dag opplever mange i Finnmark at «koloniseringen» sørfra lever i beste velgående. At norske sikkerhetsmyndigheter rekrutterer spioner i lokalbefolkningen nordpå og lar USA oppgradere en radarstasjon i Vardø, er to eksempler.
– Radaren er en av verdens mest avanserte. Det er ukjent hvem som betaler for den, men den synes i stor grad finansiert av USA, og den gjør Finnmark til et strategisk mål for russerne. Det skjer uten at lokale politikere har fått noe å si i saken, sier Jordal.
Bygde-Norge kjemisk renset for fotografer
Jordal kjenner Finnmark godt gjennom mange år som lokalavisfotograf i Øst-Finnmark og siden som dokumentarfotograf. Nå bor hun på Voss, men reiser ofte nordover.
– Jeg tror det å kjenne Finnmark, men ikke bo der fast, er et fruktbart utgangspunkt for å lage dokumentar. Det handler om å komme inn på folk og steder samtidig som du holder en armlengdes avstand, sier hun . Det handler om å forstå livet på bygda, legger hun til.
– Hvor du bor, påvirker hvordan du ser verden. Bygde-Norge i dag er omtrent kjemisk rensket for dokumentarfotografer.
Målet er en utstilling på 20-30 fotografier som skal vandre fra Gjenreisningsmuseet i Hammerfest via RiddoDuottar Museat i Lakselv til Vadsø museum. Det blir også en «spin-off» kalt Satellitt Finnmark på Galleri Halv i Oslo i april. Den krydres med gjenstander og performancer og blir «et lite stykke Finnmark» midt i storbyen. Jordal jobber både i presse og i kunstfeltet. Hun har tidligere fått støtte av Fritt Ord til artikkelserien «Status samisk», fotoboken og utstillingen «She Hunts» (om kvinnelige jegere), fotoreportasjeprosjektet «Gjennomreise», utstillingen «Den amerikanske draumen» og fotojournalistikkprosjektet «Just the two of us».
Persisk poesi mot teokrati
Festivalen Bøker i Bø, Norsk PEN, podkasten Regnfang og Midt-Telemark kommune har fått en tildeling til arrangementet «Persisk poesi – et våpen i den iranske frihetskampen» med de iransk-norske dikterne Fatemeh Ekhtesari og Mehdi Mousavi, som flyktet sammen fra Iran.
– Poesien har en viktigere posisjon både religiøst, kulturelt og politisk i det iranske samfunn enn vi er vant med i Norge. Vi vil gjerne bringe noe av kraften i persisk poesi til et norsk publikum, forklarer prosjektansvarlig Magnus Harding, og få frem hvordan de to forfatterne bruker poesi til å skape endring i Iran.
Ekhtesari flyktet etter å ha blitt dømt til 99 piskeslag og elleve og et halvt års fengsel for å ha hilst på en mann ved håndtrykk, mens Mousavi fikk ni års fengsel og 99 piskeslag for blant annet «å ha krenket det hellige» og «propaganda mot staten». I realiteten ble de dømt for forfatterskapet sitt. Ekhtesari har utgitt seks og Mousavi fjorten diktsamlinger. Arrangementet finner sted på Gamle Munch i Oslo 21. februar, klokken 17.30 og vil dessuten bli publisert som podkast.
Om det å være mamma
En annen tildeling fra novemberlisten er fotoutstillingen “MOM/WOW/MOM”, som de tre fotografene Sara Sanderud og Monica Vegstein og Malin Westermann lager sammen på Fotografiens Hus våren 2024. Her utforsker de morskap – fra ønsket om å få barn til overgangen til å bli forelder og hvordan det faktisk er å være det. Utstillingen består av fotoprosjektene «Hvor kommer skyene fra, da?», «Sommeren med Monica» og «Matrescence». Sanderud ble mor for første gang under koronapandemien.
– Jeg og den lille nye familien min ble isolert i hjemmet vårt, og jeg følte meg til tider utilstrekkelig. I barselbobla startet jeg å dokumentere den nye hverdagen med kameraet. Det ble en måte å få et perspektiv utenfra og å være mer til stede, både i det som var fint og det som var vanskelig, sier hun. Sanderud tror ikke hun er alene om dette, og minner om at mange opplever barseltiden som tøff. Ikke minst opplever én av ti kvinner i Norge nedstemthet eller depressive symptomer under graviditet og barsel.
Barnløshet og Marilyn Monroe
I «Sommeren med Monica» viser Monica Vegstein en selvportrettserie fra en sommer da hun flyttet inn hos en venninne og hennes fire barn på deres sommersted. Hun fikk ideen til prosjektet da hun leste om hvordan Marilyn Monroe i en kort periode flyttet inn med psykologen sin for å kjenne på følelser som hun hadde gått glipp av i livet og oppveksten. Ensomhet er et voksende problem i samfunnet, og det er mange som er ufrivillig barnløse. Da Monica lagde denne bildeserien var hun selv en del av den statistikken, forteller hun.
– Jeg ønsket å utforske familielivet, morskapsrollen og kjenne på følelsen av tilhørighet og ubetinget kjærlighet, sier Monica.
Transformasjonen mor
Malin Westermann lager «Matrescence» fordi livet før barn ikke forberedte henne nok på hva det er å bli mor. Hun vil sette bilder på den «komplekse, fysiologiske og dypt emosjonelle transformasjonen» det var å bli forelder.
– Graviditet, fødsel og foreldreansvar er en av de mest gripende, vakre og intime opplevelsene et menneske kan ha, men også det mest klaustrofobiske, utmattende og emosjonelt utfordrende jeg har gått gjennom. Jeg har snakket med mange som opplevde det samme, sier hun.
Utstillingen vises på Fotografiens hus i Oslo 25. april–26. mai 2024. Det blir utstilt om lag tretti fotografier – og det vil være tumleplass på gulvet, slik at småbarnsforeldre enkelt kan ta turen innom.
Her ser du resten av de mindre, ordinære prosjektene Fritt Ord tildelte midler i november 2023:
Bevilgninger til mindre, ordinære søknadssaker (søknader om kr 100 000 og mindre), november 2023
Alexander Dorani, utgivelse av og illustrasjoner til selvbiografien “#Eatenfish”, kr 50 000
Anne Ingeborg Biringvad, kunstprosjektet “Bygderød og Bondeblå”, kr 30 000
Anne Katrine Dolven, etablering av “Kunstnerarkiv – A K Dolven”, kr 45 000
Bence Molnár, teaterforestillingen “Dødsvitner”, kr 50 000
Benedikte Bergh Iversen, utgivelse av fotoboken “Far”, kr 25 000
Bergen Offentlige Bibliotek, “Se og les 2024”, barne- og ungdomslitteraturkonferanse, kr 75 000
BIEN Norge, seminaret “Global Green New Deal” om Norges rolle i global klimarettferdighet, kr 20 000
Bård Kjøge Rønning, debattarrangementet “Tøyen Forum – Fattigdom Spesial”, kr 10 000
Cecile Moroni, podkasten “Hvorfor Norge?”, kr 40 000
Chenyan Pan, utvikling av barne- og ungdomsdokumentarserien “Kusinene”, kr 50 000
Christian Hestø, teaterforestillingen “Caligula 2.0”, kr 50 000
Christopher Hals Gylseth, manusutvikling for boken “Dødens skog. Trandumskogen og henrettelsene under andre verdenskrig”, kr 100 000
Cici Henriksen, manusutvikling for teateroppsetningen “Særp Tropez – fengselet”, kr 70 000
Ekuko Naka, formidlingsprogrammet “Hibakujumoku – Messages from the Silent Witnesses”, kr 30 000
Elisabeth Dahl, utvikling av sceneteksten “The play within the play (in Hamlet)”, kr 30 000
Eurozine, “Eurozine’s double anniversary: ebook and get-together”, kr 30 000
Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, utgivelse av “Spillet om Svalbard” av Birger Amundsen, kr 25 000
Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, utgivelse av boken “Farfars og farmors krig” av Nicholas Møllerhaug, kr 20 000
Filmfest Trondheim AS, fokus på dokumentarfilm med regissørbesøk under Kosmorama 2024, kr 75 000
Forenkla Forlag, utgivelse av boken “Kampen om Nussir” av Ragnhild Enoksen og Svein Lund, kr 20 000
Forsvaret, manusutvikling for teateroppsetningen “Det angår også deg”, kr 60 000
Fotograf Jordal – Ingerid Jordal, fotoutstillingen “Frigjøring og gjenreising: portrett av et fylke”, kr 40 000
Frafjord Media, utvikling av dokumentarfilmen “Safe Area Srebrenica”, kr 75 000
Geir Svardal, manusutvikling for boken “Assi – den glemte helten”, kr 80 000
Hanne-Marte Sørlie, utvikling av sceneteksten “Månemenneske”, kr 40 000
Hediyeh Azma, utvikling av scenekunstprosjektet “Skin under Skin”, kr 30 000
Helene Langseth Solberg, teaterforestillingen “LIMBO”, kr 50 000
Herlig Film og TV AS, utvikling av dokumentarfilmen “Save the Cat” om 50-årskrisen, kr 50 000
Herman Ekendahl-Dreyer, fotoprosjektet “De av oss”, kr 30 000
Hilde Trætteberg Serkland, manusutvikling for “Søsteren min er en glassmanet”, en musikkteaterforestilling for barn, kr 30 000
IAWRT Norge, seminar om afghanske kvinners situasjon, kr 30 000
Indie Film AS, utvikling av dokumentarfilmen “Mødre” – om å bli mor for første gang., kr 50 000
Ingrid Storholmen, “HUNT – bak tallene er det fortellinger” – bok og vitenskapsteater, kr 50 000
Irene Kaltenborn, kunstfilmen “Tapets geografi” om geirfuglen, kr 10 000
Irene Levin, engelsk oversettelse av boken “Vi snakket ikke om Holocaust/Everyday Silence and the Holocaust”, kr 40 000
Javad Parsa, fotoutstilling i Nobels Fredssenter, kr 40 000
John Jamtli, manusutvikling for tegneserieboken “Sabotør: Grenselos”, kr 35 000
Jon Erik Myre, manusutvikling av sceneteksten “KonTrollrommet”, kr 30 000
Karmøy folkebibliotek, debattarrangementet “Hatet får ikke seire” med Seyran Ates (digitalt) og Nancy Herz, kr 15 000
Kulturkontoret Midt-Telemark kommune, arrangementet “Persisk poesi – et våpen i den iranske frihetskampen”, kr 20 000
Linn Wiik, manusutvikling av boken “Til Eline”, kr 100 000
Litteraturhuset Agder, sakprosadag i Kristiansand, kr 20 000
Liv Hege Nylund, manusutvikling for teateroppsetningen “Per Ardura Ad Astra” om Sofya Kovalevskaya, kr 50 000
Mari Elise Haugen, utvikling av sceneteksten “Men har du prøvd yoga?”, kr 30 000
Marianne Smeby Strand, manusutvikling for boken “En søsters kamp”, kr 100 000
Marius Mathisrud, separatutstilling i Kunstnerforbundet 2024, kr 30 000
Megafon Forlag AS, utgivelse av sakprosaboken “Not So Black and White” av Kenan Malik, kr 30 000
Monica Larsen Vegstein, foto-/gruppeutstillingen “MOM/WOW/MOM”, kr 40 000
Museumssenteret i Hordaland avd. Vestnorsk utvandringssenter, utvikling av utstillingen “Nye stemmer”, kr 40 000
NOOR Produksjoner ans, oppsetning og turné for “Stilla – en forestilling”, kr 50 000
Nora Simonhjell, utgivelse av antologien “I skyggen av sykdom. Skandinaviske pårørendefortellinger i vår tid”, kr 25 000
Nord universitet, Norske historiedagar 2024, kr 40 000
NordicStories AS, utvikling av dokumentarfilmen “Historien om norsk film”, kr 50 000
Norsk Bibliotekforening, arrangementet “Gjør plass til litteraturen”, kr 15 000
Norsk Forfattersentrum Vestlandet, formidlingstiltaket “3×3”, kr 60 000
Oda Djuplasti, manusutvikling for teaterforestillingen “Dødtid”, kr 30 000
Pei-Han Lin, utstilling med Hans Ragnar Mathisen and Lin, Pei-Han, kr 30 000
Petter Mjøen Westlund, manusutvikling for teateroppsetningen “Halvor Mjøen – en krigsfortelling”, kr 20 000
Ragnhild Margretha Taranger Krüger, kunstkortfilmen “VOI MINUN KULTANI (Å, gullet mitt)”, kr 25 000
Rimfrost produksjoner SA, oppsetning av teaterstykket “Å leve videre” om 22. juli, kr 30 000
Roseane Reis, oppsetning av teaterforestillingen “Den Hellige Ku – om å føde en nordmann”, kr 40 000
Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie, samtaleserien “Filosofi fra øst til vest”, kr 10 000
Sanden Media AS, utvikling av dokumentarfilmen “Hitlers blonde bøddel”, kr 75 000
Smallville Films AS, utvikling av dokumentarfilmen “Salto, Pus og den døde fisken” for barn, kr 50 000
SmåRådina: for demokrati i Russland, utstillingen “#Faces of Russian Resistance”, kr 25 000
Stabburet – Verksted for ny litteratur, litteraturfestivalen Tromsøbølgen 2024, kr 20 000
Stiftelsen Buskerudmuseet, utstillingen “KONTAKT: mangfold og kulturutveksling i Hallingdal”, kr 50 000
Stiftelsen Festivalkontoret, delprosjektet “Screen Africa” under Film fra Sør, kr 20 000
Stiftelsen Fortellersentrum – Fortellerfestivalen, Dypere Perspektiver – Fortellerfestivalen 2024, kr 20 000
SYV MIL, teaterforestillingen “Dere er de fuckings beste – en hyllest til ungdommen”, kr 50 000
Torborg Nedreaas-selskapet, Nedreaas-dagen 2023, kr 20 000
Trøndelag senter for samtidskunst, seminaret “Kunsthåndverk NÅ”, kr 25 000
Universitetet i Sørøst-Norge, det psykiatripolitiske seminaret “Autonomi og menneskeverd kontra omsorg og samfunnsvern”, kr 20 000
Winter of Soul, Winter of Soul festival 2024, kr 30 000
Youth Atlantic Treaty Association Trondheim, Sikkerhetspolitisk dag 2024, kr 25 000
Øyvind Holen, manusutvikling for boken “40 år med hiphop i Norge”, kr 60 000