Første tildelingsrunde i 2022

11. mars 2022

Fritt Ords tildelingsliste er nå oppdatert med årets første bevilgningsrunde. I februar ble det bevilget totalt 32,2 millioner kroner til blant annet dokumentarfilmer, faglitteratur, podkaster, debatter og kunst- og kulturprosjekter. Over fem millioner er øremerket norsk journalistikk, der mesteparten dreier seg om undersøkende journalistikk i Norge. Flere internasjonale prosjekter er også innvilget støtte.

En av årets første mottakere er Article 19, som arbeider globalt med å fremme og beskytte ytrings- og informasjonsfrihet. På grunn av pandemien og et økende antall autoritære regimer i verden har angrepene på ytringsfriheten og informasjonen økt i omfang, og Article 19 vil fremover blant annet jobbe for økt respekt for menneskerettighetene på internett og digitale plattformer. Organisasjonen jobber for å sette fokus på skillet mellom menneskene i verden som har og ikke har tilgang på digital informasjon og kommunikasjon, i tillegg til å adressere digitale reguleringer som ivaretar enkeltpersoners rettigheter. Article 19 støttes med 600 000 kr.

Det digitale tidsskiftet Eurozine er innvilget 300 000 kr til sitt arbeid med å formidle kvalitetsjournalistikk. Eurozine er et av Europas ledende nettverk av kulturtidsskrifter, og arbeider for å være en plattform for europeisk intellektuell debatt og tilrettelegge for et europeisk mediemangfold. Kjernen i deres formidlingsarbeid er å oversette og publisere aktuelle artikler fra de mer enn 90 ulike tidsskriftene som de samarbeider med, og deres nettmagasin eurozine.com bidrar til en felleseuropeisk offentlighet.

Det ble i årets første søknadsrunde innvilget støtte til totalt 258 prosjekter og initiativer. Hele tildelingslisten med hva som blir støttet kan du se her.

Fritt Ord har seks søknadsfrister i løpet av 2022. neste søknadsfrist er fredag 11. mars. Les mer om hva vi støtter og hvordan du kan søke her.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.