Husk leveringsfrist for årets Fritt Ord-konkurranse, 15. mars

19. februar 2021

Fritt Ord-konkurransen for videregående skole er en årlig konkurranse der elever utformer bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Årets tema er 22. juli. Innleveringsfrist 15. mars 2021.

Fritt Ord inviterer skoler til å arbeide med 22. juli-tematikk og sende inn bidrag på nettsiden frittordkonkurransen.no

Elever kan delta på egen hånd eller som del av undervisning i skolen. Man kan arbeide alene eller i gruppe, og elevene kan levere bidrag i ulike typer sjangre: lyd-, video- og nettproduksjon, essay eller kronikk. De beste bidragene blir premiert med pengebeløp (kr 20 000, kr 15 000, og kr 10 000) og studietur til Strasbourg. Studieturen må vurderes opp mot koronasituasjonen.

Bruk gjerne nettsiden frittordkonkurransen.no som et utgangspunkt, og finn fram til egne kilder om temaet. Hvordan har bøker, filmer, aviser og andre medier forholdt seg til terrorangrepene i ettertid? Vær gjerne personlig i analyser, fortolkninger og tanker rundt hendelsene og tiden etter.

I tiden som er gått etter 22. juli 2011, er det kommet mange bøker og filmer om det som skjedde, både faktiske framstillinger og fiksjonsfortellinger. Begge deler er viktige bidrag når man skal nærme seg et vanskelig tema. Sakprosa og dokumentarer hjelper oss til å forstå hva som faktisk skjedde, samtidig som de oppdiktede fortellingene også er relevante. Hvilken rolle spiller disse framstillingene? Og hvordan formidles hendelsene?

Sammen med Foreningen !les har Fritt Ord publisert antologien 22. juli (et utvalg tekster), en gratis samling med utdrag fra bøker som berører 22. juli. Boken kan lastes ned som e-bok her.

Kontakt

Joakim M. Lie, prosjektleder for Fritt Ord-konkurransen
Epost: joakim.lie@frittord.no
Mobil: 915 60 770

Tidligere tema for konkurransen

2013-2014: Ytringsfrihet 1814-2014
2014-2015: Ytringsfrihetens helter og antihelter
2015-2016: Sensur
2016-2017: Folkefiender
2017-2018: Propaganda
2018-2019: Tegn!
2019-2020: Krise

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.