Instagram – fotograf, redaktør og publisist

10. oktober 2014

Norwegian Journal of Photography (NJP) og Fritt Ord inviterer til seminar fredag 10. oktober 2014 kl. 17.00–19.00, i Uranienborgveien 2, Oslo, med Stephen Mayes, tidigere administrerende direktør i bildebyrået VII og ekspert innenfor kommunikasjon og sosiale medier, og Magnum-fotograf Thomas Dworzak. Espen Rasmussen, fotograf og NJP-redaktør, er møteleder. Arrangementet er åpent for alle.

Instagram har gitt fotografer en unik og direkte adgang til et stort publikum. Uten forsinkende mellomledd er de nå både fotografer, redaktører og publisister. De kan engasjere sine følgere og få direkte tilbakemeldinger, enten de jobber med nyhetshendelser eller med mer langsiktige prosjekter. Og med enkle smarttelefoner jobber de både på en lettere og mer direkte måte.

Når nesten 60 millioner bilder deles hver eneste dag, kan en spørre seg om ikke Instagram til slutt blir sin egen verste fiende. Klarer publikum å forholde seg til fotografiet når de oversvømmes av inntrykk? Har sosiale og politiske prosjekter gjennomslag på Instagram? Hvordan bygger man opp et publikum og beholder det? Og hvordan skiller man seg ut blant millioner av brukere?

Mayes har de siste årene fokusert mye på sosiale medier og Instagram spesielt, og på fredag vil han gi publikum et innblikk både i mulighetene og utfordringene som ligger i mediet. Mayes har i mer enn 25 år vært kreativ leder, administrerende direktør og ambassadør for karrieren til noen av verdens fremste fotografer og kunstnere innenfor både mote, fotojournalistikk og kommersiell fotografering.

Dworzak er prisbelønt fotograf i det internasjonalt anerkjente bildebyrået Magnum Photos, og har fotografert krig og konflikter verden rundt. Hans siste besettelse er imidlertid å samle bilder. Det har tatt ham til dypet av Instagram, som han tråler for å kuratere en rekke oppfinnsomme fotobøker.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.