Nordmenn er stadig mer positive til dataspill som kultur
17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.
Dataspill er gjennom mange år blitt et utbredt og populært fenomen. 61 prosent av nordmenn oppgir at de spiller dataspill. Én av tre spiller ukentlig, og det er høy deltakelse på tvers av aldersgrupper inkludert voksne opptil 60 år, ifølge en ny undersøkelse utført for Fritt Ord.
17 prosent oppgir at de har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Samtidig havner dataspill på bunnen i samfunnsstatus, sammenliknet med aktiviteter som å lese bok og gå på idrettsarrangement og konsert.
– Vi trenger mer, ikke mindre, forståelse for dette fenomenet som er i rivende utvikling og kommer til å bre om seg enda mer. Det er et tankekors at et flertall av nordmenn spiller dataspill, uten at det reflekteres verken i status eller plass i samfunnsdebatten, sier Joakim Lie i Fritt Ord.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt.
Dataspill er også en offentlighet
Analytiker og fremtidsforsker Sofie Hvitved ved Instituttet for Fremtidsforskning i København er enig.
– Gaming får relativt lite oppmerksomhet i samfunnsdebatten, selv om det er en teknologisk, økonomisk og kulturell drivkraft. Dette kan være en oversett mulighet for å diskutere etiske og politiske utfordringer som gaming og den digitale verden bringer, sier Sofie Hvitved. Hun deltok onsdag 5. mars kl. 19.00 på et seminar om dataspill i regi av Fritt Ord.
Her kan se Sofies presentasjon.
Fritt Ords undersøkelse om dataspill og kultur
Her kan du laste ned alle tallene i undersøkelsen.
20240129 Fritt Ord Dataspill Opinion jan 2025
20250130 Fritt Ord Dataspillundersøkelse Opinion
Hvitved tror vi kan se en endring i status i fremtiden, men det kommer ikke av seg selv.
– Spillindustrien er blant de største i verden. Fremtidens gaming er ikke kun underholdning, men en plattform som kan brukes til læring, sosiale relasjoner og kulturell innovasjon. Skal statusen bli høyere, må gaming få mer plass i samfunnsdebatten, sier Sofie Hvitved.

Jacob Geller – Dataspill er en kunstform
– Dataspill er også kunst, sier den amerikanske kulturkritikeren Jacob Geller, som besøkte Fritt Ord 12. februar 2025.
– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sa Geller og at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og at man derfor må se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.
– Mitt råd til alle som vil anmelde dataspill er: les om alt annet enn spill! Les bokanmeldelser, teateranmeldelser, romaner, og forskningsartikler. I 2025 må vi slutte å snakke offentlig om dataspill som om det var et nytt, sjokkerende fenomen som kommer ut av det blå og derfor skal behandles annerledes enn annen kultur.
Han mener budskapet gjelder uansett om vi “snakker om relativt avanserte spill med mye historiefortelling, som “Shadow of the Colossus”, “Final Fantasy VI”, “The Last of Us”, “Journey”, “Disco Elysium”, eller enkle som “Break Out” og “spill der du bare slår noen med et sverd eller noe sånt”.

