Norge forbød "Life of Brian". Nå kommer boka om filmsensuren

23. februar 2024

Kritiker og skribent Johanne Elster Hanson debuterer som forfatter – med bok om da den norske filmsensuren overrasket en hel verden, inkludert humorgruppa Monty Python, og forbød satiren «Life of Brian». Forfatteren etterlyser nå nordmenn som dro på filmsafari til Sverige i 1980 for å komme seg rundt norsk sensur.

Det nå nedlagte sensurorganet Statens filmkontroll pleide å protokollføre sine møter i en grønn, lærinnbundet skrivebok.

I et referat fra 11. januar 1980 ga de filmen med nummer 66793 en såkalt hvit gradering. Filmen ble forbudt, med henvisning til at den kunne være blasfemisk. Dermed var religionssatiren «Life of Brian» sensurert i Norge.

Vedtaket kom som et sjokk og en overraskelse for både filmimportørene og Monty Python selv. Det var imidlertid til stor glede for svenske kinoer, som kunne selge filmen inn under slagordet «så rolig att den totalförbjudits i Norge».

Mye har vært skrevet om dette forbudet, men hittil har ingen bokutgivelse gått i dybden på hva som foregikk i kulissene de ti månedene «Life of Brian» var forbudt i Norge. Det skal skribent og kritiker Johanne Elster Hanson (f. 1996) gjøre noe med. I februar ble hun tildelt midler til å utvikle manus for boken «Et herrens leven. Da Monty Pythons “Life of Brian” ble forbudt i Norge».

Johanne Elster Hanson
Johanne Elster Hanson. Foto: Melina Spanoudi

Den sovende blasfemiparagrafen ble vekket opp

«Et herrens leven» blir en nærstudie av kontroversene rundt sensuren. Kontrollorganet henviste til den daværende paragraf 142 i straffeloven, den såkalte blasfemiparagrafen, selv om denne ikke hadde vært i bruk i norsk rett siden forfatteren Arnulf Øverland i 1933 ble stevnet og frikjent for foredraget «Kristendommen – den tiende landeplage».

Blasfemiparagrafen nevnes i de flere av de utførlige maskinskrevne referatene fra Filmkontrollens møter som forfatteren går inn i.

– Referatene var ment for internt bruk og kan i dag fremstå ufrivillig morsomme, forteller Hanson.

Hun trekker frem eksempelet fra diskusjonen om den seksuelt eksplisitte filmen «Lady Chatterley’s Lover» fra 1981. Der står det i notatene «dere stemte 18 på Pacific Banana, og den hadde jo ikke samleiescener i det hele tatt».

Til tross for at sensorene ofte var uenige, ble «Life of Brian» sensurert enstemmig. I stedet eksploderte debatten i norsk offentlighet.

Et av vedtakene om Life of Brian ut i filmkontrollens protokoll i 1980.
Et av vedtakene om "Life of Brian" i filmkontrollens protokoll fra 1980. Foto: Johanne Elster Hanson. Gjengitt med Riksarkivets tillatelse.

En parallell i vår tid

Men boken skal handle om mer enn det som skjedde i 1980, sier forfatteren. Filmen er blitt løftet frem i flere av den siste tids debatter om koranbrenning. Attentatet på Salman Rushdie og terroren mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo er to eksempler på konsekvensene av påstått blasfemi. Da Teater Innlandet i 2022 satte opp et stykke der Jesus ble fremstilt som transperson, måtte alle forestillinger spilles med politibeskyttelse.

– Jeg håper å kunne trekke en parallell til hvordan påstått blasfemiske kultur- og humoruttrykk sensureres og angripes også i dagens offentlighet, sier Hanson.

Hun peker på hvor paradoksalt det er at mange mediekjennere mener «Life of Brian» ikke kunne vært laget i dag, til tross for at friheten til å se på og si hva vi vil har blitt større.

– Ved å gå inn på kontroversene fra 1980 kan vi avdekke svakheter ved dagens ytringsfrihetsdiskusjoner. Sosiale medier har erodert vekk folks mulighet til å sette ting i kontekst. Noen mener derfor tilsynelatende at kunstneriske uttrykk skal avkreves samme grad av seriøsitet, velmenthet og én-til-én-argumentasjon som et debattinnlegg. Dermed er det pietistiske utkantlandet Norge anno 1980 blitt erstattet av en annen form for kunstjustis som fungerer overraskende likt som for 40 år siden, sier Hanson.

«Et herrens leven» vil i hovedsak være basert på arkivstudier og nye intervjuer. Hanson sier til Fritt Ord at hun ønsker å komme i kontakt med de som dro over grensen til Sverige for å se filmen da den fremdeles var forbudt i Norge.

– Historien skal ha det til at busslaster med Python-fans dro over grensen for å se filmen, forteller hun.

– Jeg vet ikke om dette er sant, men om det er det, ønsker jeg veldig gjerne å komme i kontakt med disse ivrige kinogjengerne.

Fra apartheid-systemet i Sør Afrika til Palestina og Israel

Støtte er i denne runden også tildelt konferansen «Abolish Apartheid – lessons from South Africa to Palestine» som holdes i Oslo i løpet av våren.

Konferansen skal koble sammen akademikere, politikere og menneskerettighetsaktivister fra Norge, Sør-Afrika og Palestina. Tema er likheter og forskjeller mellom apartheid-systemet i Sør-Afrika før 1994 og systemene som i dag skiller israelere og palestinere i Palestina og Israel. 

– Hovedmålet er å skape en arena der globale tenkere, akademikere, politikere, aktivister og grasrota fra Norge og Sør-Afrika kan lære fra vår felles fortid og forsterke vårt bilaterale samarbeid, forklarer artist og aktivist Nosizwe Baqwa. Hun er prosjektleder sammen med arrangementsprodusent Anne Gerd Grimsby Haarr. Arrangør er Palestinakomiteen, samt Aksjonsgruppa for Palestina, en ny ad hoc-gruppe som jobber for en permanent våpenhvile i Palestina og anerkjennelse av Palestina som stat. 

Programmet handler om motstandskamp mot apartheid og deling av erfaringer, blant annet med den internasjonale handelsboikotten av Sør-Afrika.

I april 1963 vedtok parlamentet i Sør-Afrika nye drastiske apartheid-lover, som gjorde gapet mellom fargede og hvites rettigheter ennå større. Her fra en demonstrasjon på Karl Johans gate i Oslo, april 1963.  Foto: NTB
I 1963 vedtok Sør-Afrika nye apartheid-lover. Bildet viser demonstrasjon mot disse i Oslo samme år. Foto: NTB

Gaza-krigen spiller som kjent inn i ytringsfeltet over hele verden. Som arrangøren skrev i sin søknad, er «narrativene rundt denne situasjonen en slagmark i seg selv» der «antisemittisme er blitt gjort til et våpen» og «Meta driver såkalt “shadowbanning” av pro-palestinsk innhold» samtidig som «Europas mørke historie med rasisme og antisemittisme ligger som en skygge over det hele». 

– Veldig mange unnviker tematikken, fordi de anser den som for komplisert. Eller fordi man raskt blir beskyldt for å være hjernevasket av den ene eller andre posisjonen, sier både Baqwa og Haarr. De håper konferansen kan bidra til en vei fremover i debatten.

Vil du ha nyheter om Fritt Ords prosjekter, priser og arrangementer? Abonner på Fritt Ords nyhetsbrev

Se andre tildelinger her.

Ordinære bevilgninger i februar 2024, søknader om mer enn kr 100 000

A5 Film, formidling og outreach for dokumentarfilmen “Ukjent landskap”, kr 150 000

Aldeles AS, produksjon av dokumentarfilmen “Klasse C”, kr 150 000

Anne Gerd Grimsby Haarr, todagerskonferansen “Abolish Apartheid”, kr 100 000

Antipode Films AS, produksjon av dokumentarfilmen “A Failure”, kr 200 000

Bergen Kunstforening, samtaleprogram tilknyttet utstillingen “Earthworks”, kr 50 000

Bokhuset – Litteraturhuset i Stavanger, Bokhuset – Litteraturhuset i Stavanger, ny arena, utvidet program, kr 150 000

Dansens Hus, “Ice Hot Nordic Dance”-seminarer, kr 50 000

Den norske filmfestivalen AS, Den norske filmfestivalen 2024 – seminarprogram i Haugesund, kr 75 000

Den Norske Helsingforskomite, konferansen “Ukraine: year three”, kr 100 000

Differ Media, impact- og lanseringskampanje for dokumentarfilmen “With Grace”, kr 75 000

Donbas Frontliner, Donbas Frontliner – War Archive, kr 150 000

DØMMEKRAFT AS, konferansen “Celebrating Dissent”, kr 200 000

Esben Esther Pirelli Benestad, manusutvikling av selvbiografien “Livet står ikke stille”, kr 100 000

Eva Grinde, manusutvikling av boken “Makt på norsk”, kr 125 000

Eva Maria Fjellheim, arrangementet “Soptsestimmie: Baajh vaeride årrodh – Land back!”, kr 50 000

Fasasona AS, produksjon av dokumentarfilmen “Ishavsringen”, kr 100 000

Fenomen TV Film og Scene AS, utvikling av dokumentarfilmen “Småbyen”, kr 150 000

FIMfilm AS, utvikling av dokumentarfilmen “Motstandsmann og fotograf”, kr 150 000

Foreningen Litteraturhuset i Trondheim, Basta – Sakprosafestival 2024, kr 100 000

Foreningen Litteraturhuset i Trondheim, Stockmanndagene 2024, kr 100 000

Frode Saugestad, Norsk-amerikansk litteraturfestival, kr 130 000

Fuuse AS, produksjon av dokumentarfilmen “America’s Veterans”, kr 200 000

Graham Film as, produksjon av dokumentarfilmen “Brudedansen”, kr 200 000

Gründer Film & Coexista AS, “Jødepodden Akk Oy Vey” – sesong 4, kr 80 000

Hamster AS, podkasten “Verdens beste damer”, kr 50 000

Hasti Hamidiasl, podkasten “Hvordan lage en skeiv familie?”, kr 50 000

High and Low AS, produksjon av dokumentarfilmen “Drømmende sjeler”, kr 150 000

ICORN International Cities of Refuge Network, “Action over Despair” – ICORN i 2024, kr 600 000

Integral film, utvikling av dokumentarfilmen “We Never Left”, kr 150 000

International P.E.N., Freedom of expression in Europe and Central Asia. Campaigning, Research and Advocacy, kr 300 000

Johanne Elster Hanson, manusutvikling av boken "Et herrens leven. Da Monty Pythons “Life of Brian” ble forbudt i Norge", kr 125 000

Johanne Nordby Wernø, ytterligere støtte til manusutvikling av boken “Kaninen har stått opp”, kr 25 000

Journalism and Media International Center, OsloMet, møteserien “Elections in India – a challenge for democracy”, kr 75 000

Justitia, Global Survey of Free Speech, kr 150 000

Jødisk kulturfestival i Trondheim, Jødisk kulturfestival Trondheim, kr 125 000

Jørn Bue Olsen og Jorge B. Jensen, manusutvikling av boken “Bankenes samfunnsansvar og samfunnsoppdrag”, kr 50 000

Kathrin Pabst, manusutvikling av boken “Bestefars bunker. Krigen i et generasjonsperspektiv”, kr 125 000

Ketil Raknes, manusutvikling av boken “Hvit makt – en amerikansk historie”, kr 125 000

Kilden kjønnsforskning.no, innvandrede kvinners historier på kvinnehistorie.no, kr 100 000

Kjartan Bjånesøy, manusutvikling av boken “Den siste vakten. Nær døden – og andre historier om livet”, kr 125 000

Kjetil Lismoen, podkasten “Den femte statsmakt” 2024, kr 60 000

Krister Sørbø, fotoprosjektet “Her kan 3. verdenskrig starte”, kr 150 000

Kunsthall Trondheim, fortsettelse av satsing på helse – utstilling med “Emilie L. Gossiaux”, kr 50 000

Kunsthallene i Norge, arrangementsrekken “Hva er en kunsthall?”, kr 75 000

Lily Bandehy, manusutvikling av boken “Hijab og likestilling i historisk perspektiv”, kr 125 000

Linn Stalsberg, manusutvikling av boken “Økonomi. De grunnleggende bestanddeler”, kr 75 000

made in copenhagen, produksjon av dokumentarfilmen “Generation Produktion”, kr 300 000

Maria Mikkelsen, manusutvikling av boken “Internatbarna”, kr 125 000

Martin Berdahl Aamundsen, utstillingen “Hiphop-Norge 40 år – fra opprør til popkultur”, kr 150 000

MATCHES FILMS AS, utvikling av dokumentarfilmen “Somewhere over the rainbow”, kr 100 000

MIRAGE DOCFEST AS, MIRAGE – Festival for the Art of the Real 2024, kr 350 000

Museene i Akershus, Grinimuseet, utstillingen “Kvinner i fangenskap”, kr 200 000

Nitja senter for samtidskunst, arrangementsrekken “Nitja samtaler 2024”, kr 90 000

NTNU, “Knowledge Sharing, Work, and Freedom of Speech in Norway and at Home: Displaced Scholars Speak Out”, kr 50 000

Norsk Litteraturfestival, Norsk Litteraturfestival 2024 – Den grenseoverskridende litteraturen, kr 250 000

Norsk P E N, Norsk PEN styrker arbeidet for ytringsfrihet – 2024, kr 500 000

Northing AS, Northing Space – utstillingsprogram 2024, kr 50 000

Nynorsk kultursentrum, musea for skriftkultur, Festspela 2024, kr 50 000

Ordkalotten Internasjonale litteraturfestival, Ordkalotten 2024: Tid, kr 200 000

Oslo Freedom Forum Norway (OFF-N), 2024 Oslo Freedom Forum, kr 500 000

OsloMet – Storbyuniversitetet, “Å inspirere unge og stemmeløse til en fremtid” – to åpne seminarer, kr 50 000

På Kanten – Den norske filosofifestivalen i Kragerø, På Kanten 2024 – Rettferdighet, kr 100 000

Reporters Without Borders (RSF), RSF’s emergency response to protect journalists during the Israel/Hamas war, kr 250 000

Rimfrost produksjoner SA, teateroppsetningen “Utvik Senior”, visninger på Rådstua Teaterhus, kr 30 000

SANT OG USANT AS, produksjon av dokumentarfilmen “Å veve løse tråder” om adopsjon fra Sør-Korea, kr 200 000

Solum Bokvennen AS, utgivelse av fotodokumentarisk bok fra invasjonen av Ukraina ved Morten Risberg, kr 30 000

Solum Bokvennen AS, utgivelse av “Bildet som våpen – Karikaturer i politikkens og religionens tjeneste” av Jan Kokkin, kr 50 000

STAVANGER KOMMUNE, utstillingen “Forbudte verk og ytringsfrihet” – Ytringsfrihetsbyen Stavanger, kr 200 000

STIFTELSEN FOTOGRAFIHUSET, Fotografihusets utstillingsprogram 2024, kr 300 000

STIFTELSEN SENTRALBADET LITTERATURHUS, program for Sentralbadet litteraturhus i 2024, kr 120 000

Stray Dog Productions, lansering og impact-kampanje for dokumentarfilmen “Livet er vakkert”, kr 50 000

Studentersamfundet i Trondhjem, arrangementer ved Studentersamfundet i Trondhjem: Samfundsmøter og onsdagsdebatter, kr 40 000

Ulvilla Teater AS, teateroppsetningen “Øwre” om kommunist Oskar Øwre, kr 50 000

Vega Scene AS, debattserien “Teaterets forandringskraft”, kr 75 000