Norwegian Democrazy

11. november 2024

Vega Scene, Oslo Dokumentarkino, Fritt Ord og Antipode Films inviterer til spesialvisning av den norske dokumentaren Norwegian Democrazy.
Forestilling med samtale onsdag 20.11. 2024 klokken 17:30 på Vega Scene 1, Oslo.

SIAN utfordrer ytringsfrihetens grenser. Filmen Norwegian Democrazy er regissert av Fabien Greenberg og Bård Kjøge Rønning. Filmen følger den lille gruppen i en rekke demonstrasjoner der de stadig må ha politibeskyttelse for å få uttrykt det de vil si. Er det riktig å benytte politiets ressurser til å sørge for at noen får spre det som mange anser som rasisme og hatefulle ytringer? Norwegian Democrazy er et dypdykk inn i en ekstrem, islamkritisk organisasjon (SIAN), menneskene bak og kaoset de skaper. Vi møter, i tillegg til SIAN også noen av aktivistene som demonstrerer mot dem.

Filmen utfordrer våre oppfatninger om hva demokratisk dialog og ytringsfrihet er på en direkte og voldsom måte. Det er en observerende dokumentar der filmskaperne lar begge sider komme til orde. Vi ser hvordan noen av vår samtids mest brennbare debatter utspiller seg på gatenivå. POV Magazine har omtalt den som «a triumph of documentary filmmaking».

Grunnlovens paragraf 100 forsvarer folks ytringsfrihet, mens straffelovens paragraf 185 beskytter folk mot hatefulle ytringer. Faller SIANs ytringer inn under det som er beskyttet av paragraf 100 eller kan de straffeforfølges under paragraf 185?

Samtale etter filmen

Kai Spurkland (politiadvokat og forsker ved Politihøgskolen)
Hamza Kader (karakter i filmen og aktivist mot SIAN)
Birgitte P. Haanshuus, forsker ved Senter for ekstremismeforskning (C-REX), Universitetet i Oslo

Ordstyrer er journalist og filmskaper Signe Rosenlund-Hauglid.

Billetter og mer informasjon
Vega Scene
Oslo Dokumentarkino

Hamza Kader
Hamza Kader
Signe Rosenlund-Hauglid.
Signe Rosenlund-Hauglid
Birgitte P. Haanshuus
Birgitte P. Haanshuus
Kai Spurkland
Kai Spurkland

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.