Prøve, feile, lære. Spill som hype eller hellig gral?
Er det for mye optimisme knyttet til bruken av dataspill i undervisningen? Hvilke muligheter og utfordringer byr spillene på, og er det en forskjell på læringseffekten av kommersielle spill og pedagogiske spill?
Stiftelsen Fritt Ord i samarbeid med Spillpikene.no, PressFire.no og Senter for IKT i utdanningen inviterer til kritisk debatt og utforsking av spill som The Walking Dead, The Witness og Minecraft. Bli med på å diskutere læringsutbytte, ulike undervisningsopplegg og hvordan man kan jobbe for en bedre og mer strategisk bruk av spill i skolen.
Dato: 2. mars 2016
Sted: Fritt Ords lokaler, Uranienborgveien 2, Oslo
Fra kl. 16.30
Vi inviterer til åpent hus, hvor det blir mulig å spille The Walking Dead, The Witness og Minecraft/Computercraft. Det serveres mat og drikke.
Kl. 18.00
Delta i en åpen diskusjon med:
- Björn Berg Marklund, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan i Skovde
- Tobias Staaby, spillpedagog, og Stine Håheim Stensønes og Jørgen Wegner Lønning, elever fra Nordahl Grieg videregående skole
- Vibeke Guttorsmsgaard, seniorrådgiver ved Senter for IKT i utdanningen
- Lisbeth M. Brevik, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Ordstyrer er Martin Bergesen.
Gratis og åpent for alle. Påmelding på Facebook. Spre gjerne arrangementet til andre.
Oppdatering: takk til alle som deltok på dette arrangementet. Opptak er lagt ut på Fritt Ords Youtube-kanal.
Prosjektet Digitale liv ble etablert av Fritt Ord i samarbeid med Spillpikene og Pressfire. Du kan besøke oss på nett og delta i konkurransen på digitaleliv.no
Les mer om prosjektet her.
Emneknagg for arrangementet og konkurransen er #digitaleliv