Rasismedebatt i norske medier

3. november 2020

En medieanalyse av rasisme i kjølvannet av drapet på George Floyd og fremveksten av Black Lives Matter-bevegelsen.

Rapporten kan lastes ned her: Rasismedebatten i norske medier 2020

Fritt Ord inviterer til livestrømmet rapportlansering onsdag 11. november 2020 kl. 9.00-10.30.



Hvordan påvirkes dekningen av rasisme i norske medier som følge av George Floyds død og fremveksten av Black Lives Matter-bevegelsen? Hvilke temaer er mest fremtredende når mediene skriver om rasisme? Hvilke stemmer slipper til i rasismedebatten som vokser frem med fornyet styrke? Og hvordan dekker de ulike mediene tematikken?

Dette er noen av spørsmålene Retriever svarer på i medieanalysen «Rasismedebatten i norske medier 01.05.2020–31.08.2020», på oppdrag fra Fritt Ord.

Basert på en analyse av mer enn 2400 nyhetsartikler, debattinnlegg og leder- og kommentarartikler gir rapporten et dypdykk i dekningen av rasisme, George Floyd og Black Lives Matter i norske riks- og regionmedier, samt i et utvalg alternative medier.

Foruten å dokumentere en betydelig økning i dekningen av rasisme avdekker analysen også en tydelig personliggjøring av debatten. Videre viser den også hvordan pressen selv utgjør en betydelig aktørgruppe i rasismedebatten gjennom en stor andel leder- og kommentarartikler.

Ane Kathrine Strand, assisterende analysesjef i Retriever, og Malene Augestad, medieanalytiker i Retriever, presenterer rapporten.

Lanseringen ledes av Yohan Shanmugaratnam, forfatter av «Vi puster fortsatt» og utenriksjournalist i Klassekampen.

Samtale med Shazia Majid, forfatter og journalist i VG, og Sun Heidi Sæbø, ansvarlig redaktør i Morgenbladet, etter presentasjonen.

Seminaret strømmes live på Fritt Ords nettsider og Facebook-side.

Lenke til Facebook-arrangement.

Kommenter og still spørsmål underveis: #rasismedebattinorskemedier

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.