Sylo Taraku blir styremedlem i Fritt Ord

31. august 2022

Sylo Taraku (48) er innvalgt som styremedlem i Stiftelsen Fritt Ord.

Sylo Taraku arbeider i Tankesmien Agenda med fagområdene migrasjon, populisme, islam og ekstremisme som spesialfelt. Han er utdannet statsviter fra Universitetet i Bergen, og har tidligere jobbet blant annet som rådgiver i Den norske Helsingforskomiteen, generalsekretær i NOAS, underdirektør i UDI og generalsekretær i LIM (Likestilling, integrering og mangfold). Han har også sittet i Brochmann II-utvalget og Pressens Faglige Utvalg (PFU). Nå er han medlem i den nyoppnevnte Ekstremismekommisjonen.

Han har publisert sakprosabøkene Innvandringsrealisme – politikkens muligheter i folkevandringens tid (2016), Balkanisering av Europa – hvordan populisme og innvandring splitter oss (2018) og Frihetskampen i islam (2019), som omhandler temaer innen innvandring, populisme og islam.

– Sylo Taraku vil tilføre styret verdifull kunnskap fra flere viktige satsingsområder for Fritt Ord. Han har blant annet jobbet med ytringsfrihets-spørsmål og minoritets-relevante temaer. Han har også selv vært en aktiv deltaker i offentlig debatt, sier Grete Brochmann, styreleder i Fritt Ord.

– Før jeg kom til Norge har jeg erfart to ekstreme ytterpunkter. Først autoritær politisk korrekthet fra det kommunistiske regimet, deretter ekstrem nasjonalistisk retorikk som skapte fiendebilder mellom folk. I Norge står ytringsfriheten sterkt, men heller ikke her kan vi ta demokratiet for gitt. Fritt Ord er en stiftelse og en institusjon som virkelig trengs for at den offentlige debatten i Norge skal være så åpen og levende som mulig. Derfor er det en stor ære for meg å få lov til å bidra til Fritt Ords arbeid gjennom dette styrevervet, sier Taraku.

Sylo Taraku er født i Kosovo i 1973. Han kom til Norge som flyktning i 1991 og er nå bosatt i Drammen.

Taraku tar over vervet etter Guri Hjeltnes, som går av etter å ha vært styremedlem i Stiftelsen Fritt Ord siden 1993.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.