Undersøkelse om mediefrilansernes vilkår

25. september 2019

Andelen frilansere øker i flere land, men det finnes lite forskningsbasert kunnskap om arbeidsvilkårene for journalister, fotografer og kritikere uten fast ansettelse. Sammen med NJ Frilans, Pressefotografenes Klubb og Kritikerlaget har Fritt Ord tatt initiativ til en undersøkelse som vil kartlegge utfordringene frilansere og midlertidige står overfor.

Rapporten Høy trivsel – dårlige kår. Frilansundersøkelsen 2019 kan lastes ned her.

Prosjektet gjennomføres av medieforskerne Birgit Røe Mathisen ved Nord universitet og Anders Graver Knudsen ved OsloMet, og vil blant annet undersøke lønn og honorarutvikling, forhold til oppdragsgiver og andre arbeidsforhold knyttet til frilansrollen. Spørsmål om etiske dilemma som kan oppstå i jobben er også inkludert.

En spørreundersøkelse bestående av rundt 60 spørsmål ble sendt ut medlemmene av de tre organisasjonene onsdag 22. mai.

– Vi har lite forskningsbasert kunnskap om frilanseres arbeidsvilkår. Dette er faktisk første gang det lages en så omfattende kartlegging av frilanseres kår i Norge. Jo flere svar vi får, jo mer solid blir kunnskapsgrunnlaget vårt, sier Birgit Røe Mathisen til NJ.no.

Stiftelsen Fritt Ord har lenge hatt medier og journalistikk som et av sine kjerneområder, og for stiftelsen er det viktig å bidra til å stimulere og styrke norsk journalistikk. Stiftelsen har satt av inntil 25 millioner kroner i året til journalistikkprosjekter, inkludert ti årlige stipender til frilanskritikere. Satsingene har til hensikt å gi frilansere og fast ansatte journalister mulighet til å bruke mer tid og ressurser på krevende prosjekter av betydning for samfunnet, og er et svar på den pressede den viktige og krevende journalistikken befinner seg i.

Resultatene av frilansundersøkelsen ble lagt fram på en felles nasjonal konferanse om frilanseres vilkår hos Fritt Ord 25. september 2019. Les mer om lanseringen her.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.