Filmvisning: 20 Days in Mariupol med regissørsamtale

26. mai 2023

Onsdag 31. mai 2023 kl. 19.00 på Vega Scene i Oslo.
Billetter: Vega Scene

Den ukrainske journalisten og krigskorrespondenten Mstyslav Chernov og hans Associated Press-team ble igjen i den beleirede byen Mariupol da Russland invaderte Ukraina som de eneste internasjonale reporterne. Bildene deres gikk over hele verden, og fotografene fanget det som har blitt definerende bilder av Russlands fullskala krig mot Ukraina.

20 Days in Mariupol er en levende og opprivende beretning om skjebnen til sivile under beleiringen, en historie om hvordan det er å rapportere fra en konfliktsone og virkningen slik journalistikk har i hele verden.

Photographer Evgeniy Maloletka picks his way through the aftermath of a Russian attack in Mariupol, Ukraine, Feb. 24, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.” CREDIT: (AP Photo/Mstyslav Chernov)
Evgeniy Maloletka vandrer gjennom effekten av et angrep i Mariupol, Ukraine, Feb. 24, 2022. Foto: Mstyslav Chernov / AP

Filmen vant publikumsprisen under Sundance Film Festival i år, og filmteamet fikk nylig Pulitzer-prisen for sitt modige arbeid i Mariupol. I fjor fikk filmens regissør Mstyslav Chernov en Free Media Awards for 2022 sammen med fotografen Evgeniy Maloletka fra Fritt Ord og ZEIT-Stiftung for sin modige og ekstraordinære dokumentasjon av den russiske beleiringen og bombingen av Mariupol.

Samtale med regissør Mstyslav Chernov etter filmen. Stipendiat Oleksandra Hrybenko introduserer filmen. Journalist Ingerid Salvesen er moderator.

Det er første gang filmen vises i Norge.

Arrangører: Fritt Ord, Oslo Dokumentarkino og Den ukrainske forening i Norge

Mstyslav Chernov deltar i samtalen om filmen etterpå. Foto: Evgeniy Maloletka
People take shelter in a youth theater in Mariupol, Ukraine, March 6, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.”
CREDIT: (AP Photo/Mstyslav Chernov)
Folk søker dekning i et ungdomsteater i Mariupol 6. mars. 2022. Stillsbilde fra filmen.
Fot: AP Photo/Mstyslav Chernov
An explosion is seen in an apartment building after Russian's army tank fires in Mariupol, Ukraine, March 11, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.”
En tanks skyter på boligblokk i Mariupol 11. mars 2022. Foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.