Filmvisning og samtale: The Art of Fallism – avkolonialisering i norsk kontekst

19. oktober 2020

Fritt Ord, Isme Film og Oslo Dokumentarkino avholdt 19. oktober 2020 på Vega Scene Oslo-premiere på dokumentarfilmen «The Art of Fallism» og en panelsamtale om avkolonialisering i norsk kontekst.

Program

Innledning før filmen ved produsentene Ingvild Aagedal Skage og Wisaal Abrahams (på video fra Sør Afrika).

Samtale etter filmen med Mohamed Abdi, lærer, spaltist i Morgenbladet og samfunnsdebattant, Melike Leblebicioglu, serieskaper av «Norsk-ish» og produsent i NRK, og Sarah Lookofsky, nyansatt dekan ved Kunstakademiet på KHiO.

Samtalen ledes av Yohan Shanmugaratnam, forfatter av «Vi puster fortsatt» og utenriksjournalist i Klassekampen.

Om samtalen

I løpet av de siste årene har det vært debatter om undervisning og pensumlister, om kunstverk og kunstuttrykk, og om fravær av kunnskap fra Asia, Afrika, Latin-Amerika og Øst-Europa. Det har i Norge, som i Sør-Afrika, også handlet om historiske representasjoner – hvem som har skrevet historien, hvem og hva den handler om – og om statuer og monumenter over historiske personer som har en spilt en rolle i å legitimere, fremme og praktisere rasisme.

Hvor står debattene om avkolonialisering i Norge i forhold til andre land? Hvilke forskjeller og likheter innenfor kunst- og kulturutrykk finner vi en global kontekst? Hva betyr egentlig avkolonialisering i en norsk kontekst? Er det viktig å snakke om dette i Norge, og i så fall hvorfor?

Noen hevder at ytringsrommet blir større fordi flere stemmer kommer til orde i samfunnsdebatten, mens andre mener debatten om avkolonialisering er med på å innskrenke ytringsrommet. Hvorfor skaper temaet så intenst engasjement?

Om filmen

I 2015 oppsto #RhodesMustFall-protestene på Universitetet i Cape Town. En stor gruppe studenter ønsket å fjerne en statue av Cecil Rhodes, en hvit kolonialist og rasist som var statsminister i Sør-Afrika under apartheid. Ut fra denne protesten oppsto #FeesMustFall, som kjempet mot høye og stigende studieavgifter. Dette skapte en bred og massiv protestbevegelse og nye politiske kunstpraksiser under banneret «Fallism» – for å fremme kritisk tenkning rundt avkolonialisering av samfunnet.

Etter hvert ble bevegelsen tatt over av mannlige aktivister, men skeive, transpersoner og kvinner som hadde vært sentrale fra begynnelsen av, nektet å tillate at bevegelsen fortsatte uten dem. Fallistene skapte ikke bare nasjonale ringvirkninger, men bidro til å fremme en internasjonal bevegelse for å fokusere på historieskriving og avkolonialisering. Filmen skildrer samtidig de indre konfliktene som oppstår i en slik prosess.

«The Art of Fallism» er nylig blitt vist på flere internasjonale filmfestivaler i Nord-Amerika, Afrika og Europa.

Lenke til Facebook-arrangementet.