Fritt Ords Pris 2023 til Julie Wilhelmsen

17. april 2023

Stiftelsen Fritt Ords Pris 2023 tildeles seniorforsker Julie Wilhelmsen for å ha bidratt med nyanserende faglig kunnskap i et opphetet offentlig ordskifte, før og etter Russlands invasjon av Ukraina. Hun har gjennom dette vist betydningen av ytringsmot og utøving av akademisk ytringsfrihet i praksis.

Julie Wilhelmsen (53) er seniorforsker ved NUPI, der hun leder Forskningsgruppen for Russland, Asia og internasjonal handel. I en årrekke har hun bidratt i akademia og i den bredere offentligheten med kritiske analyser av russisk tenkemåte, ideologi og utenrikspolitikk.
– På dette forskningsområdet har hun deltatt med utvidende analyser, og har vært en stemme med uavhengighet og integritet. Hun har vært uredd, saklig og standhaftig i et opphetet debattklima, men har også vist evne til selvrefleksjon og selvkritikk i kjølvannet av Russlands angrepskrig, sier Stiftelsen Fritt Ords styreleder Grete Brochmann.
Julie Wilhelmsen er spesielt kjent for sine bidrag til å beskrive og forklare Russlands verdensbilde, inkludert betydningen av samspillet mellom Vesten og Russland. Slike analyser er blitt ekstra utsatt i lys av den brutale krigen mot Ukraina. Hun er blitt anklaget for å være Putins budbringer og å løpe hans ærend. Wilhelmsen har på sin side insistert på at vi fortsatt må forholde oss til hvordan Kreml velger å forstå Vesten: Det er nødvendig kunnskap for et opplyst offentlig ordskifte, og for politiske beslutninger.

Også den akademiske ytringsfriheten utfordres i krig og krise. Den uavhengige forskningen kommer under press. Når kravet om å slutte rekkene øker, og avvikende stemmer stemples, svekkes tilfanget av motstridende argumenter og analyser.
– Den motstanden Wilhelmsen har fått – saklig og mindre saklig — har hun ikke møtt ved å se seg selv som offer, men ved å tilby flere ytringer, andre perspektiver, mer debatt. Hun er slik et forbilde for et akademia som ofte preges av tilbaketrekning når ordskiftet hardner til, sier Brochmann videre om Fritt Ords begrunnelse for pristildelingen.
Som samfunn er vi avhengige av forskere som våger å formidle kunnskap som går mot strømmen, ikke minst i en mer tilspisset verdenssituasjon.

Om Julie Wilhelmsen
Julie Wilhelmsen (53) er Forsker 1 ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI). Hun har doktorgrad i statsvitenskap og arbeider med russisk innenriks- og utenrikspolitikk, radikalisering av islam i Eurasia og kritiske sikkerhetsstudier. De to Tsjetsjenia-krigene etter Sovjetunionens fall har vært sentrale temaer i Wilhelmsens forskning og hun har bygget opp internasjonale nettverk for kunnskap og dialog om utviklingen i russisk Nord-Kaukasus. Som forsker ved NUPI i over 20 år har hun hatt en aktiv utveksling med politiske beslutningstagere og fungert som støttespiller for norske menneskerettighetsmiljøer som arbeider med post-sovjetiske stater. Wilhelmsen er en aktiv deltaker i den offentlige debatten om internasjonal politikk og mottok i 2020 Skjervheimprisen for sitt bidrag til den utenrikspolitiske debatten. I 2022 mottok hun Klassekampens Neshornpris med samme begrunnelse. I 2014-2015 var Wilhelmsen medlem av regjeringens ekspertgruppe for forsvaret av Norge. Fra 2019 til 2021 var hun en av ekspertene i Cooperative Security Initiative (CSI), som ble initiert for å skape nye ideer og oppmerksomhet rundt sikkerhetssamarbeid og multilateralisme gjennom OSSE. Wilhelmsen sitter blant annet i styret til Den norske Helsingforskomité og rådet for Fridtjof Nansens Institutt. Hun er blitt nektet visum til Russland siden 2015. Hun bor i Oslo med sin mann, og har fem barn.

Her kan du lese og se talene som ble holdt ved utdelingen av Fritt Ords Pris 2023.

Her kan du lese omtalen av utdelingens taler

Ønsker du motta nyheter fra Fritt Ord? Abonner på vårt nyhetsbrev

Under finner du billedgalleri fra utdelingen. Fotografier tatt for Fritt Ord av Linda Bournane Engelberth.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.