Prisutdeling i Fritt Ord-konkurransen

7. juni 2019

Det er kåret fire vinnere i Fritt Ord-konkurransen for videregående skole, og fire bidrag har vunnet diplom.

Fritt Ord-konkurransen for videregående skole er en årlig konkurranse der elever inviteres til å levere bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Årets tema var “”/aktuelt/arets-tema-i-fritt-ord-konkurransen-for-videregaende-skole-tegningen-som-yt/“>Tegningen som ytring”, og leveringsfristen var 1. mars 2019. Til fristen ble det sendt inn 240 bidrag i ulike sjangere: tekster, tegninger og tegneserier, fotografier, animasjonsfilmer, dokumentarer og digitale medieproduksjoner.

Prisutdelingen finner sted fredag 7. juni 2019 under tegneseriefestivalen Oslo Comix Expo.

Vinnerne:

Førstepriser

  • Linn Isabel Eielsen, VG3 ved Skeisvang videregående skole i Rogaland, for tegneserien "Ikke et tall".

    Juryens begrunnelse: Et imponerende og gjennomført bidrag der fortellerteknikk, tegninger og manus holder høyt nivå. Uttrykket er poetisk, men har samtidig en realisme som understreker innholdet. Serien peker også på sosiale mediers rolle i formidlingen av et skadelig kroppsideal.

  • Aslak Nikolai Kolding, VG3 ved Hjalmar Johansen vgs, for animasjonsfilm.


Juryens begrunnelse: Filmens visuelle fortelling er sikker og tydelig. Tegninger og animasjon er holdt i et enkelt og sobert bildespråk, og kombinert med effektiv fargebruk og metaforer blir helheten sofistikert.

Andrepriser

  • Mathias Kartveit Mikalsen, VG2 ved Bodin vgs. i Nordland for medieproduksjonen «Flere streker som blir til ting».

    Juryens begrunnelse: Denne originale produksjonen reflekterer godt og er samtidig kreativ og morsom i sin framstilling. Kombinasjonen av gode, spissede formuleringer og visuelle knep – en strek som snirkler seg fra scene til scene – skaper en rød tråd som syr sammen filmens ulike seksjoner.

  • Kirsti Karina Dahl Sæternes, VG1 ved Olav Duun vgs. i Trøndelag for teksten "Guten i sin mors poncho"

    Juryen skriv: Ein rørande tekst om eit viktig tema, som får fram korleis born kan bruke teikning til å kommunisere og kvifor det er viktig å lytte. Diktforma gjer formidlinga original og effektiv.


Diplomer
  • Maria Schønsee, VG2 ved Bodin vgs., for tegningen “Hykleri”

    Juryens begrunnelse: Tegningen gir en relevant og meningsfull samfunnskommentar på en effektiv måte. De karikerte typene forenkler budskapet ned til essensen. Med tydelige tegninger og bruk av kun to ord blir det retoriske poenget sylskarpt levert.

  • Halvor Hustveit Mjaugedal, VG3 ved Rosenvilde vgs. for tegneserien "Mesterverket"

    Juryens begrunnelse: Bidraget svarer godt på oppgaven: en tegnet serie om tegning! Tegneserien er full av referanser, men beholder likevel sin egenart. Tegnerens indre dilemma om ambisjoner og tilstrekkelighet illustreres opp mot kanskje uoppnåelige forbilder på en måte mange kan kjenne seg igjen i.

  • Nanna Tao Karlstrøm, VG3, Bærum, for tegneserien "Yoghurtbeger i feil søppelkasse"

    Juryens begrunnelse: Serien gjenspeiler ungdoms evne og vilje til å engasjere og ytre seg på en troverdig og morsom måte. Den inneholder gode visuelle grep, ironiserer og har en god spenningsoppbygging.

  • Livia Emilie Valenti Stokke og Joachim Maksim, VG2 ved Gjøvik vgs. for medieproduksjonen “Hva bekymrer deg?”

    Juryens begrunnelse: Et omfattende og mangesidig medieprosjekt som tar for seg hva unge bekymrer seg for. Ærlige intervjuer og tegninger presenteres med alvor og grundighet. Prosjektet gir fin innsikt i større og mindre bekymringer, og det utløser nysgjerrighet og ettertanke.

Juryen bestod av:

  • Anja Selmer, tidligere vinner av Fritt Ord-konkurransen
  • Bianca Boege, Avistegnernes hus i Drøbak
  • Joachim Laberg, Nordahl Grieg vgs. i Bergen
  • Jostein Saxegaard, Rosenvilde vgs. i Bærum
  • Morten Harper, tegneserieskribent
  • Siri Dokken, tegner og professor i satiretegning ved Kunsthøgskolen i Oslo

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.