Prisutdeling i Fritt Ord-konkurransen

7. juni 2019

Det er kåret fire vinnere i Fritt Ord-konkurransen for videregående skole, og fire bidrag har vunnet diplom.

Fritt Ord-konkurransen for videregående skole er en årlig konkurranse der elever inviteres til å levere bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Årets tema var “”/aktuelt/arets-tema-i-fritt-ord-konkurransen-for-videregaende-skole-tegningen-som-yt/“>Tegningen som ytring”, og leveringsfristen var 1. mars 2019. Til fristen ble det sendt inn 240 bidrag i ulike sjangere: tekster, tegninger og tegneserier, fotografier, animasjonsfilmer, dokumentarer og digitale medieproduksjoner.

Prisutdelingen finner sted fredag 7. juni 2019 under tegneseriefestivalen Oslo Comix Expo.

Vinnerne:

Førstepriser

  • Linn Isabel Eielsen, VG3 ved Skeisvang videregående skole i Rogaland, for tegneserien "Ikke et tall".

    Juryens begrunnelse: Et imponerende og gjennomført bidrag der fortellerteknikk, tegninger og manus holder høyt nivå. Uttrykket er poetisk, men har samtidig en realisme som understreker innholdet. Serien peker også på sosiale mediers rolle i formidlingen av et skadelig kroppsideal.

  • Aslak Nikolai Kolding, VG3 ved Hjalmar Johansen vgs, for animasjonsfilm.


Juryens begrunnelse: Filmens visuelle fortelling er sikker og tydelig. Tegninger og animasjon er holdt i et enkelt og sobert bildespråk, og kombinert med effektiv fargebruk og metaforer blir helheten sofistikert.

Andrepriser

  • Mathias Kartveit Mikalsen, VG2 ved Bodin vgs. i Nordland for medieproduksjonen «Flere streker som blir til ting».

    Juryens begrunnelse: Denne originale produksjonen reflekterer godt og er samtidig kreativ og morsom i sin framstilling. Kombinasjonen av gode, spissede formuleringer og visuelle knep – en strek som snirkler seg fra scene til scene – skaper en rød tråd som syr sammen filmens ulike seksjoner.

  • Kirsti Karina Dahl Sæternes, VG1 ved Olav Duun vgs. i Trøndelag for teksten "Guten i sin mors poncho"

    Juryen skriv: Ein rørande tekst om eit viktig tema, som får fram korleis born kan bruke teikning til å kommunisere og kvifor det er viktig å lytte. Diktforma gjer formidlinga original og effektiv.


Diplomer
  • Maria Schønsee, VG2 ved Bodin vgs., for tegningen “Hykleri”

    Juryens begrunnelse: Tegningen gir en relevant og meningsfull samfunnskommentar på en effektiv måte. De karikerte typene forenkler budskapet ned til essensen. Med tydelige tegninger og bruk av kun to ord blir det retoriske poenget sylskarpt levert.

  • Halvor Hustveit Mjaugedal, VG3 ved Rosenvilde vgs. for tegneserien "Mesterverket"

    Juryens begrunnelse: Bidraget svarer godt på oppgaven: en tegnet serie om tegning! Tegneserien er full av referanser, men beholder likevel sin egenart. Tegnerens indre dilemma om ambisjoner og tilstrekkelighet illustreres opp mot kanskje uoppnåelige forbilder på en måte mange kan kjenne seg igjen i.

  • Nanna Tao Karlstrøm, VG3, Bærum, for tegneserien "Yoghurtbeger i feil søppelkasse"

    Juryens begrunnelse: Serien gjenspeiler ungdoms evne og vilje til å engasjere og ytre seg på en troverdig og morsom måte. Den inneholder gode visuelle grep, ironiserer og har en god spenningsoppbygging.

  • Livia Emilie Valenti Stokke og Joachim Maksim, VG2 ved Gjøvik vgs. for medieproduksjonen “Hva bekymrer deg?”

    Juryens begrunnelse: Et omfattende og mangesidig medieprosjekt som tar for seg hva unge bekymrer seg for. Ærlige intervjuer og tegninger presenteres med alvor og grundighet. Prosjektet gir fin innsikt i større og mindre bekymringer, og det utløser nysgjerrighet og ettertanke.

Juryen bestod av:

  • Anja Selmer, tidligere vinner av Fritt Ord-konkurransen
  • Bianca Boege, Avistegnernes hus i Drøbak
  • Joachim Laberg, Nordahl Grieg vgs. i Bergen
  • Jostein Saxegaard, Rosenvilde vgs. i Bærum
  • Morten Harper, tegneserieskribent
  • Siri Dokken, tegner og professor i satiretegning ved Kunsthøgskolen i Oslo