To priser til lokalavisen Dølen for graveprosjektet Rondablikksoga

27. november 2020

Fritt Ord gratulerer Dølen med to priser under Polaris medias årlige prisutdeling, som ble gjennomført digitalt onsdag 25. november 2020.

Den ene prisen var for de publiserte artiklene og den andre for redaktør Tone Sidsel Sandens refleksjon om arbeidet underveis.

Tekstdokumentaren Rondablikksoga handler om et høyfjellshotell som under flyktningkrisen i 2015 ble asylmottak over helgen. Hotellet var ved tidspunktet fullt av gjester, og de ansatte fikk hverken forvarsel eller kursing. Samtidig mottok hotelleieren titalls millioner kroner av UDI, mens lokalt næringsliv opplevde tap. Artiklene tar for seg hvordan det gikk videre på hotellet, både for asylsøkerne og for de ansatte.

Som redaktør Sanden skrev da saken ble publisert i november 2019: Rondablikksoga «handler mest av alt om mennesker. [Den] handler om hvordan vi tar imot dem som er på flukt, hvordan vi stiller opp når noen trenger oss».

Hele historien om Rondablikk kan leses på nettsidene til Dølen: Rondablikksoga (29.11.2019). En oppsummering finnes også på NRK.no: Då hotellet vart akuttmottak over natta (30.11.2019).

Prosjektet er gjennomført av Dølen i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (SUJO) og NRK, og med oppmuntring fra Landslaget for lokalaviser (LLA). Samarbeidspartnerne har bidratt med kursing i gravejournalistikk, kvalitetssikring av kilder og faktasjekk.

I september vant graveprosjektet pris for «Årets lokale historie» under prisutdelingen Årets mediepriser, gjennomført av Mediebedriftenes Landsforening. Juryen skrev i sin begrunnelse at Dølen «forteller historien alle i dekningsområdet vil vite, og de gjør det grundig. Et imponerende stykke arbeid det står respekt av. Denne lokale historien bør leses nasjonalt, og andre lokalaviser bør lære historiefortelling av Dølen.»

Fritt Ord har støttet prosjektet med kr 140 000. Dølen er lokalavis for Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu kommuner i Gudbrandsdalen.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.