Fritt Ord-initiert medieundersøkelse om 22. juli nominert til pris
Rapporten Fritt Ord fikk laget om mediedekningen av 22. juliterroren fra 2011 til 2022 er nominert til bransjeprisen AMEC Awards.
Alle bransjer har sine høythengende priser – så også medieanalysebyråene, der byrået Retriever er en av de store norske aktørene. Nå er en rapport som Retriever laget om mediedekningen av 22. juliterroren fra 2011 til 2022, nominert til bransjeprisen AMEC Awards. Rapporten ble laget på oppdrag av Fritt Ord og presentert i 2022.
Dobbel nominasjon
AMEC Awards er på mange måter medieanalytikernes Oscar. 22.juli-prosjektet er nominert i to kategorier: «Most effective planning, research and evaluation in the public and not-for-profit-sectors” og “Most impactful client recommendations arising from a measurement study”.
Prisen legger vekt god metodebruk.
Norsk mediehistorie
– Vi jobbet i nesten et år med å filtrere ut og analysere omtalen som i utgangspunktet består av mer enn 500 000 oppslag i norske medier. Rapporten er blitt en viktig dokumentasjon av norsk mediehistorie og har også fått mye mediedekning, sier Ingunn Vålandsmyr, fagansvarlig hos Retriever.
Her kan du lese Aftenpostens og Medier24 sin og Journalistens dekning av rapporten.
Les rapporten
Selve rapporten kan du lese her.
Slik ble den presentert på Fritt Ord 26. oktober 2022.